Springen naar inhoud

[scheikunde] Atoom met meer elektronenschillen stabieler

• Log in om te kunnen reageren

Chemist

Chemist

• >25 berichten
  • 89 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2007 - 17:39

Waarom precies is een atoom met meer elektronenschillen stabieler dan een atoom met minder schillen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 november 2007 - 18:35

Waar doel je precies op? Over welke eigenschappen van atomen gaat het? De term stabiel kun je op veel manieren gebruiken.

Chemist

Chemist

• >25 berichten
  • 89 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2007 - 18:50

Atomen die in één groep verder naar beneden staan zouden stabieler zijn dan atomen hoger in diezelfde groep: dit vanwege een grotere atoommassa en een groter aantal elektronenschillen. Dat is wat ik heb vernomen, maar ik kan niet verklaren waarom een groter aantal elektronenschillen een grotere stabiliteit inhoudt...

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 november 2007 - 19:00

Nou, vind jij stoffen als uranium en plutonium stabiel? Hebben lekker veel schillen, maar zijn ook sterk radioactief.

Chemist

Chemist

• >25 berichten
  • 89 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2007 - 19:02

Als je nou bijv. naar de halogenen kijkt?

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2007 - 19:15

Definieer 'stabiel'. Bedoel je chemisch stabiel in de zin van lage reactiviteit, of bedoel je nucleair stabiel?

Bij de halogenen is het zo, dat ze in de eerste zin inderdaad minder reactief worden bij naar beneden gaan in het periodiek systeem en dus 'stabieler' zouden worden bij toenemende atoommassa. Nucleair gezien zijn ze echter allemaal volledig stabiel.

Bij de alkalimetalen is het trouwens net andersom. Lithium is veel minder reactief dan cesium en hier is de 'stabiliteit' in chemische zin dus juist het groots bij het lichtste element.

Chemist

Chemist

• >25 berichten
  • 89 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2007 - 20:10

Ik bedoel chemisch stabiel in de zin van lage reactiviteit.

Als ik kijk naar nucleofiele substitutie: een goede leaving group = een slecht nucleofiel; aangezien nucleofiliciteit grofweg parallel loopt met basiciteit zal een goede leaving group een zwakke base zijn. pKB(I-) > pKB(Br-) > pKB(Cl-) > pKB(F-): I- zal dus een betere leaving group zijn dan F- (want I- is een zwakkere base).

Nu staat in mijn cursustekst ook dat nucleofiliciteit normaal gesproken toeneemt bij afdaling in een groep van het Periodiek Systeem. Het slechtste nucleofiel (= beste leaving group) zou dan volgens mij diegene zijn die bovenin de groep staat; in het geval van de halogenen zou dit F- zijn. Dit is dus tegenstrijdig m.b.t. basiciteit...

Veranderd door Chemist, 27 november 2007 - 20:11

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 november 2007 - 20:59

Elektrisch gezien kun je je voorstellen dat een geladen deeltje met een grote straal minder interactie-energie vertoont dan een klein deeltje met dezelfde lading. Een K+ ion dat een I- ion nadert geeft een minder sterke interactie dan een Li+ dat nadert tot een F-.

Chemist

Chemist

• >25 berichten
  • 89 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 november 2007 - 12:13

OK, bedankt zover. Iemand nog die mijn vraag m.b.t. nucleofiele substitutie kan beantwoorden? Dit zou ook te maken hebben met een bepaalde "stabiliteits"trend in een groep?

jorgensw

jorgensw

• >100 berichten
  • 147 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 november 2007 - 22:53

Het is belangrijk dat een goede leaving group de electronen die hij meekrijgt goed kan 'herbergen'. Triflaten zijn daar bijvoorbeeld bijzonder goed in. Zij stabiliseren via de zuurstoffen, de fluoratomen hebben een zuigende werking en zorgen dus voor een delta plus lading op de zwavel. En tot slot is de zwavel relatief groot en kan dus relatief makkelijk electronen herbergen in al zijn schillen.
Voor de halogenen geldt zo'n beetje hetzelfde, hoe groter de straal van het halogeen, hoe makkelijker de lading kan worden gestabiliseerd.

Don Carbazone

Don Carbazone

• >250 berichten
  • 552 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 november 2007 - 23:03

Ik kan nog toevoegen dat de nucleofiliciteit in een periode van rechts naar links toeneemt en dit is wel conform met de basiciteit.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures