[scheikunde] Suiker aantonen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Suiker aantonen

hey !

Ik heb maandag een practicum opdracht waar we 4 verschillende stoffen moeten aantonen. Ze zitten allemaal apart van elkaar. We weten al hoe we 3 moeten aantonen, alleen weet ik nog niet hoe ik suiker kan aantonen. Ik weet wel dat dit kan met verhitten, alleen dat mag niet.

We hebben zeer beperkte uitrusting om dit uit te voeren dus wou ik vragen welke manieren er allemaal zijn om suiker aan te tonen.

Het is waarschijnlijk normale suiker die je in de winkel kan kopen.

(BTW, ik heb gezocht en niet echt veel gevonden.)

Berichten: 552

Re: [scheikunde] Suiker aantonen

Heb je een polarimeter?

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Suiker aantonen

Ik heb geen idee. Ik heb zelfs nog nooit van een polarimeter gehoord. Ik zal even vragen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Suiker aantonen

heb je een brix meter?

heb je een oplossing of vaste poeder? als je dat laatste heb een beetje dichromaat en sterk zwavelzuur er bij doen, als je een mooie vlam krijg en aan het eind zwarte koolstof over houd dan had je suiker.

tip doe dit wel in een zuurkast.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Suiker aantonen

Het is vast, maar we mogen er water bijdoen om het op te lossen.

Ik denk trouwens niet dat we met vuur mogen "spelen". Branders waren ook al uitgesloten.

Re: [scheikunde] Suiker aantonen

Het hangt er van af wat de andere stoffen zijn maar proeven is ook een mogelijkheid.

Anders kijk een op deze topics

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=4700

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?act=ST&f=70&t=6282

Er zijn ook glucose sticks voor suikerpatienten die verkleuren als er glucose in zit,

je kunt ze gebruiken als je suiker eerst hydrolyseert.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Suiker aantonen

verder is het een mogelijkheid om (een schatting te krijgen) door 50g sacharose (normale bietsuiker) op te lossen in 100g water. dit te wegen in een pyknometer en de massa te vergelijken van je onbekende stof die je ook 50g in 100g water oplost.

als dat ook sacharose is dan moet de dichtheid ongeveer het zelfde zijn.

wat ook mogelijk is, opzoeken hoeveel gram suiker er maximaal kan oplossen in 1 liter water bij 20oC en dat af te wegen en kijken of het allemaal oplost, nee dan is het geen suiker. ja dan 10 gram extra toevoegen en lost het ook op dan is het ook geen suiker.

wanneer je deze mannier gebruik kun je aan de kleur en viscositeit ook al veel afleiden vooral wanneer je er een controle oplossing naast maakt.

succes

Barry
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 161

Re: [scheikunde] Suiker aantonen

Men gebruikt Fehlings reagens om gereduceerde suikers zoals glucose en fructose (deze hebben een aldehyde groep) aan te tonen. Indien deze aanwezig zijn ontstaat een rood-oranje neerslag. Bij een disaccharide zoals saccharose (kristalsuiker) blijft de oplossing blauw (net als de blanco) en kan je dus niet op deze manier aantonen.

Op deze manier kan je dus mooi het verschil aantonen in suikers in energierepen oid en gewone suiker.

Altijd leuk is het aantonen van glucose met de zilverspiegel reactie (tollens reagens)

OOOOPS ik zie nu pas dat Gerard al naar deze mogelijkheden heeft verwezen...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Suiker aantonen

moet je sacharase toevoegen aan de oplossing en een uurtje ofzo weg zetten bij 50oC. dan is er een groot deel van de sacharose gesplitst en kun je bovenstaande reagens gebruiken.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer