chloroform

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 211

chloroform

Waarom lost chloroform op in cafeïne?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: chloroform

Caffeine is een vaste stof, het lijkt me sterk dat chloroform erin oplost.

Je vraag moet eigenlijk zijn, waarom gebruikt men chloroform en niet water om caffeine te extraheren? ;)

Berichten: 211

Re: chloroform

maar is caffeïne een apolaire stof? Want ik heb ergens gelezen dat chloroform een polair stof is?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: chloroform

Apolair en polair zijn relatieve termen. Ethanol is apolairder dan water maar polairder dan hexaan. Misschien als je de structuurformule van caffeine eens opzoekt?

Berichten: 211

Re: chloroform

cafeïne heeft een als chemische structuur een purine.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: chloroform

Afbeelding

En dat stikt van de zuur- en stikstof niet? Zou je dat apolair willen noemen, of zo polair als water?

Ik denk allebei niet hè? Zou het meer in de range van chloroform (CHCl3) zitten denk je?

Berichten: 211

Re: chloroform

FsWd schreef: Caffeine is een vaste stof, het lijkt me sterk dat chloroform erin oplost.

Je vraag moet eigenlijk zijn, waarom gebruikt men chloroform en niet water om caffeine te extraheren?  ;)
Die vraag bedoel ik,maar ik wist niet hoe je het moest formuleren.

Waarom gebruikt men chloroform en niet water om caffeine te extraheren?

Antw: Dus ik dacht dat chloroform een tetraëder is. Die dipoolmomenten vallen samen en is dus een apolaire stof. Klopt dat???

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: chloroform

Chloroform is een tetraeder, maar chloroform is trichloormethaan, niet tetrachloormethaan.

Berichten: 211

Re: chloroform

Dus is chloroform apolair???

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: chloroform

Kijk eens goed naar de structuur van chloroform, ik denk juist dat die een ontzettende dipool heeft met de waterstof bovenop. Maar die is weer niet groot genoeg om op te kunnen lossen water.

Berichten: 211

Re: chloroform

waarom gebruikt men chloroform en niet water om caffeine te extraheren?

Dus het antwoord is: chloroform en water zijn polaire stoffen. Maar omdat cafeïne beter oplost in chloroform wegens een kleiner dipoolmoment.

H - C-Cl3 (chloroform)

H-O-H (water)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: chloroform

Precies, en omdat je zo alle stoffen kwijtraakt die beter oplossen in water dan in chloroform. Extraheren heet dat.

Reageer