spectro

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 211

spectro

Kan iemand mijn uitleggen wat een ijklijnmethode en routinemethode is?

Wat bedoelen ze met lineair werkgebied bij spectro?

Re: spectro

IJklijnmethode: de onbekende concentratie wordt berekend op een ijklijn van een serie standaarden

routinemethode methode die in de routine gebruikt wordt, kan werken zoels een ijklijnmethode maar vaak ook met slechts 1 standaard.

Als je een ijklijn maakt met steeds toenemende concentraties dan gaat om een gegeven moment de ijklijn die getekend wordt niet meer recht maar krom, het liniaire werkgebied is het stuk van de ijklijn dat geheel recht is

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: spectro

Dat komt omdat elke detector een optimaal werkgebied heeft, waarin het signaal dus evenredig is met bijvoorbeeld de concentratie van een stof. Buiten dat werkgebied is het signaal niet meer evenredig en kun je ook niets zinngs meer zeggen over bijvoorbeeld de concentratie.

Berichten: 278

Re: spectro

Buiten dat werkgebied is het signaal niet meer evenredig en kun je ook niets zinngs meer zeggen over bijvoorbeeld de concentratie.


Binnen dat werkgebied noemen ze dat dynamisch bereik toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: spectro

Hier staat een goede uitleg, http://nl.wikipedia.org/wiki/Dynamisch_bereik

Volgens mij geeft dat in dit geval juist het lineaire werkgebied aan.

Re: spectro

Dat komt omdat elke detector een optimaal werkgebied heeft, waarin het signaal dus evenredig is met bijvoorbeeld de concentratie van een stof. Buiten dat werkgebied is het signaal niet meer evenredig en kun je ook niets zinngs meer zeggen over bijvoorbeeld de concentratie.
Als je hier het dynamisch bereik van de detector bedoeld dan is dat het bereik waarbinnen het signaal van de detector liniair is met de hoeveelheid opvallend licht en staat op zich los van de concentratie van de stof.

De concentratie van stof kan als de molaire extinctiecoefficient erg laag is ook binnen dit bereik al niet liniair zijn.

Er zijn dus 2 mogelijkheden die tot een niet liniair verband leiden.

Berichten: 40

Re: spectro

Een andere toepassing van spectro is Skatchard plot.

Kan mij iemand uitleggen wat men juist met die toepassing wil bereiken?

Ik weet dat het iets met de evenwichten is maar ik snap niet juist het verband!

mercikes

Reageer