Springen naar inhoud

olie (vacuum)pomp

• Log in om te kunnen reageren

edje_CF

edje_CF

• >100 berichten
  • 173 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 december 2007 - 14:05

Hallo,

Hier op het lab staat een olie vacuumpomp die uit het magazijn komt waar hij meerdere jaren heeft stil gestaan. De pomp draait nog, maar hij zuigt geen vacuum. Ook is de olie pikzwart. Ik wil deze vervangen zodat ik kan kijken of hij beter vacuum zuigt. Kan iemand mij vertellen hoe dit moet, of mss wat er mis is met de pomp ?

b.v.d.

Edje

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Arjan1793

Arjan1793

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 december 2007 - 20:32

Ik weet niet wat voor type pomp je hebt maar de meeste werken wel op analoge manier en zie er ook ongeveer analog uit.

Ik stel voor dat je eerst de olie aflaat, want normaalgesproken moet deze olie licht gekelurd zijn. Dit gebeurt meestal als volgt :
ergens aan de voorkant van de pomp (dikwijls onder het afleesglas) zit een grote metale schroefstop die je kunt opendraaien met een inbussleutel. Draai deze eruit (zet er een emmertje o.i.d. onder) en laat de oude olie af. Draai de stop terug erin.
Nu kun je de pomp terug opvullen : Bovenaan de pomp zie je ťťn of twee zwarte kunststoffen knoppen. Als er twee zijn, dan is ťťn ervan de gasballast (dit zal er dan ook meestal opgedrukt staan). Als er maar ťťn aanwezig is, dan zal dit de olieinlaat zijn. In elk geval moet je de olieinlaat zien te vinden, want langs hier kun je de verse olie bijvullen. Vul zover bij met nieuwe olie tot het niveau van de verse olie ergens in het midden van het afleesglas zichtbaar is. Draai de inlaat terug dicht en in principe is je pomp nu klaar om te gebruiken.
Aangezien je oude olie pikzwart was, lijkt het mij aangewezen om de pomp een half uurtje te laten draaien en de olie terug af te laten en al het voorgaande te herhalen. Op die manier zal alle oude olie wel verwijderd zijn.

Vooraleer je vacuum wil pompen, moet je nagaan of je gasballast wel dicht is. het zou immers kunnen zijn dat de pomp langs hier lucht aanzuigt en aldus geen vacuum kan trekken. De gasballast dient, voor zover ik kan nagaan, om vervuilde lucht die tijdens de werking is aangezogen, terug uit te stoten. De meeste fabrikanten raden toch aan om eens per week de pomp te laten draaien met de gasballast enkele minuten open. Dit zou de levensduur van de olie verlengen.

P.S. welk merk en type pomp is het ? Ik heb wel manuals van vacuubrand en pfeiffer pompen die ik misschien via e-mail kan doorsturen.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 december 2007 - 22:12

Wanneer je pomp geen vacuum meer zuigt zal de er wel een klep of zuiger kapot zijn. Wanneer de pomp draait moet hij gewoon vacuum zuigen zelfs als de olie oud is. Ik zou hem eens uit elkaar halen. Kijken of je bijvoorbeeld een afgebroken klep ziet. Alleen olie vervangen zou ik ook niet doen. Waarschijnlijk zit er ook een filter, neem deze ook meteen mee als je olie vervangt.

edje_CF

edje_CF

• >100 berichten
  • 173 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 december 2007 - 14:40

Bedankt voor jullie reacties. het gaat om deze pomp http://fys.kuleuven..../vacuumpomp.jpg. Het merk staat helaas niet op de pomp.

Ik heb inmiddels de olie er uit laten lopen en een keer opnieuw aangevuld. De olie zat in eerste instantie tot boven het kijkglas, maar naar een paar keer pompen is het niveau gedaald. Ergens heb ik het gevoel dat er lege ruimtes zijn die met lucht gevuld zijn en waar om een of andere reden geen olie in (kan) komen. Heeft iemand misschien een tekening van deze pomp zodat ik evt kan kijken waar er iets mis kan zijn. Ik ben bang dat ik deze pomp niet kan demontegen omdat naast dat alles vast zit met inbus schroeven ok nog alles lijkt vastgekit. Er zit in iedergeval een afdichting tussen de randen.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 02 december 2007 - 14:44

Ik zie denk ik een type plaatje, ik zou het typenummer in google ingeven dat geeft vaak wel resultaat

Veranderd door Gerard, 02 december 2007 - 14:44

edje_CF

edje_CF

• >100 berichten
  • 173 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 december 2007 - 15:00

Dat levert helaas niets op (er staat op het plaatje type: ADEB71N 4R3).

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 december 2007 - 15:26

Ik zie daar zo'n leuk zwart kraantje bovenop dat openstaat. Is dat de afblaas of is die om het vacuum af te laten?

edje_CF

edje_CF

• >100 berichten
  • 173 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 december 2007 - 15:46

Dat zwarte kraantje is de gasballast undfilter. (ik heb hem dicht staan als ik vacuum probeer te trekken)

sherpa

sherpa

• >25 berichten
  • 90 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 december 2007 - 17:28

Bij het zoeken op google met combinatie "vacuum pump ADEB" kwam ik uit bij AEG als producent.
Veel meer info was er spijtig genoeg niet direct te vinden.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 december 2007 - 19:47

Bedankt voor jullie reacties. het gaat om deze pomp http://fys.kuleuven..../vacuumpomp.jpg. Het merk staat helaas niet op de pomp.

Ik heb inmiddels de olie er uit laten lopen en een keer opnieuw aangevuld. De olie zat in eerste instantie tot boven het kijkglas, maar naar een paar keer pompen is het niveau gedaald. Ergens heb ik het gevoel dat er lege ruimtes zijn die met lucht gevuld zijn en waar om een of andere reden geen olie in (kan) komen. Heeft iemand misschien een tekening van deze pomp zodat ik evt kan kijken waar er iets mis kan zijn. Ik ben bang dat ik deze pomp niet kan demontegen omdat naast dat alles vast zit met inbus schroeven ok nog alles lijkt vastgekit. Er zit in iedergeval een afdichting tussen de randen.

Tuurlijk zit er een afdichting, dat is een pakking die je gewoon kan vervangen. Wij hebben iets wat hier op lijkt op onze rotovap. Ik heb hem verschillende keren moeten reviseren nadat mensen vergeten de coldtrap aan te zetten of te lui zijn droog ijs te halen.

edje_CF

edje_CF

• >100 berichten
  • 173 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2007 - 20:14

Ja ik snap dat er een pakking tussen zit, maar het leek net of deze dicht gekit is. Nu zie ik dat het gewoon vuil is. Heeft er iemand misschien een uitleg over de werking van zo'n pomp met een schematische tekening, want ik kan deze nergens vinden.

b.v.d.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2007 - 20:22

http://www.multivac....Vak_erz.gif.gif

Volgens mij werkt deze pomp op deze manier.

Het zuiger verhaal van mij eerder gaat niet op trouwens voor deze pomp dan ;). Maar als ik kijk naar de foto van je pomp denk ik dat het om een mechaniek als in de link gaat.

edje_CF

edje_CF

• >100 berichten
  • 173 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2007 - 20:29

Hallo, bedankt maar dan begrijp ik nog niet helemaal hoe het met die olie zit, want als ik het zo bekijk lijkt het net (als er olie in het lege stuk zit) of de olie er uitgepompt wordt. P.S. Ik weet dat er iets van een ronddraaiende schijp in zit, maar hoe of wat is mij niet geheel duidelijk

Veranderd door edje, 03 december 2007 - 20:30

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2007 - 20:38

Blijft je olie niveau dalen dan? Als je pomp olie weg loopt te pompen is hij serieus stuk.

edje_CF

edje_CF

• >100 berichten
  • 173 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2007 - 20:52

Ja daar leek het op een gegeven moment wel op. Mss dat er een ventiel ofzo kapot is. Maar er loopt nergens iets uit ofzo. Zowel bij het vacuum niet als aan de pers kant voel ik helemaal niets als hij draait

Veranderd door edje, 03 december 2007 - 20:53

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures