[scheikunde] Redox titratie van een zwak diprotisch zuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 49

[scheikunde] Redox titratie van een zwak diprotisch zuur

Hallo,

wij moeten een onbekende hoeveelheid ascorbinezuur titreren, maar omdat ascorbinezuur een diprotisch zuur is heeft t 2 equivalentiepunten

dus eerst titreren met NaOH en dan met Trijodide

is t niet zo dat t tweede equivalentiepunt , dat met trijodide overbodig is ?

want die eerste deprotonatie onder invloed van NaOH is toch totaal en aflopend ?

dan kun je toch perfect de hoeveelheid ascorbinezuur berekenen ahv t eerste equivalentiepunt

als mijn vraag niet duidelijk is moet je het zeggen :)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Redox titratie van een zwak diprotisch zuur

Je mag zelf kiezen welk equivalentiepunt je neemt: het eerste of het tweede. Je moet wel de goede indicator erbij nemen. Voor het eerste punt is dat een ander dan voor het tweede punt.

Verder heeft de titratie met trijodide niets met de equivalentiepunten van de titratie met NaOH te maken. De titratie met trijodide heeft zijn eigen (één) equivalentiepunt.

Je moet de titratie met NaOH en die met trijodide zien als twee titraties, die los van elkaar staan en met verschillende principes. De titratie met NaOH is een zuur-base-titratie, die met trijodide is een redoxtitratie. Twee verschillende methoden dus om het gehalte aan ascorbinezuur te bepalen.

Berichten: 49

Re: [scheikunde] Redox titratie van een zwak diprotisch zuur

ja was ff verstrooid, idd wel degelijk 2 afzonderlijke titraties

voor de oxidatie van ascorbinezuur vind ik :

C6H8O6 => C6H6O6 + 2e- + 2H

en dan trijodide I3- + 2 e- => 3 I-

en dus de volledige vgl : C6H8O6 + I3- => C6H6O6 + 3 I- + 2H

Dus als ik dan het equivalentiepunt vind, en zo het aantal mol trijodide moleculen bereken die volledig wegreageren met het ascorbinezuur dan heb ik automatisch ook mijn hoeveelheid mol niet ?

want ik zie een 1:1 verhouding tussen ascorbinezuur en trijodide

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Redox titratie van een zwak diprotisch zuur

Ja.

Een detail nog: in je reactievergelijking is de totale lading links en rechts van de pijl niet gelijk. Links heb je -1, rechts heb je -3.

Dit wordt duidelijker als je sub- en superscript gebruikt...

Reageer