Springen naar inhoud

Ongecrontoleerde Alcoholische Gisting

• Log in om te kunnen reageren

Boels

Boels

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2007 - 15:33

Hoi,

Voor mijn profielwerkstuk ga ik een ongecrontoleerde alcoholische gisting uitvoeren. Op de vloeistof die ontstaat wil ik graag een analyses loslaten, onder andere een kwalitatieve en kwantitatieve analyse. Voor deze 2 analyses heb ik al een werkplan, maar ik wil ook graag kijken of er schadelijke/giftige stoffen kunnen ontstaan bij de gisting.
Ik ga er uit van wel, maar ik heb geen idee welke stoffen en hoe ik deze het beste kan aantonen.

Kunnen jullie me hierbij helpen?

Groeten,

Leo.

Op verzoek plaats ik meer informatie over het PWS!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 december 2007 - 16:47

Wat ga je precies vergisten?
En waar bestaat het ongecontroleerde precies uit? Of misschien andersom: wat zou je kunnen controleren bij een gisting?

Boels

Boels

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2007 - 17:14

Ik ga sinaasappels met suiker en water laten gisten, als gist gebruik ik beschimmeld witbrood. (Dit om te onderzoeken of het bestaan van Prison Wine een mythe is of niet).

Ik weet dus niet precies wat er gebeurt tijdens de vergisting, dat bedoel ik met het ongecontroleerde.

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3338 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 december 2007 - 17:24

beschimmeld witbrood, vergeet het maar. natuurlijk zitten er gisten op maar die worden snel overwoekerd door de toxines van de bederfschimmels.

je heb meer kans dat je alcoholgisting krijg wanneer je het bezinksel gebruik van een flesje abdeibier trippel.

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 december 2007 - 17:24

Er zullen toch geen andere verbindingen dan alcoholen ontstaan. Maar andere alcoholen dan ethanol zuller zeker ontstaan. Propanol, butanolen, pentanolen, mogelijk methanol, glycolen, dat zijn stoffen die ik op internet vind onder de samenstelling van foezelalcohol (alcohol die ontstaat door wilde gisting).

Boels

Boels

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2007 - 17:35

beschimmeld witbrood, vergeet het maar. natuurlijk zitten er gisten op maar die worden snel overwoekerd door de toxines van de bederfschimmels.

je heb meer kans dat je alcoholgisting krijg wanneer je het bezinksel gebruik van een flesje abdeibier trippel.

Het is een onderzoek om te kijken of het mogelijk is op deze manier drank te maken, niet een manier om een alcohol bevattende drank te maken zij het een (lekker) drinkbare of niet ;)

Veranderd door Boels, 03 december 2007 - 17:39

Boels

Boels

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2007 - 17:38

Er zullen toch geen andere verbindingen dan alcoholen ontstaan. Maar andere alcoholen dan ethanol zuller zeker ontstaan. Propanol, butanolen, pentanolen, mogelijk methanol, glycolen, dat zijn stoffen die ik op internet vind onder de samenstelling van foezelalcohol (alcohol die ontstaat door wilde gisting).

Oke dank je wel!

Heb je ook een verklaring waarom er alleen alcoholen ontstaan?, of ergens waar ik dit zelf goed te weten kan komen? Ik wil mezelf namelijk ook wat meer verdiepen in het proces van de vergisting!

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3338 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 december 2007 - 17:42

wat ik ook bedoelde met mijn post is dat de schimmels (weet zo niet meer welke schimel het is) ook mycotoxinen produceren. deze toxines zijn zeer waarscheinlijk kankerverwekkend dus wat je ook brouwd hier, nooit proeven.

buiten alcoholen en toxines zal je ook verschillende enzymen kunnen vinden.

sorry voor de grote letters, maar ik vond dat die 2 woorden er even moeten uitspringen

Veranderd door ArcherBarry, 03 december 2007 - 17:44

Boels

Boels

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2007 - 17:48

Dat proeven was ik in principe ook niet van plan hoor!

Die mycotoxinen zijn dus de giftige stoffen die ik bedoel, heb je enig idee waar ik meer informatie hierover kan vinden (behalve hier dan :P ) en hoe ik deze stoffen zou kunnen aantonen? Ik kan me voorstellen dat dit nogal lastig is omdat er geen duidelijkheid is wat er precies gebeurt, maar een zo goed mogelijke benadering zou al erg fijn zijn!

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3338 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 december 2007 - 17:54

geeft niet.

tja me boeken die ik heb over toxines heb ik bij me ouders liggen en de titels weet ik zo niet uit mijn hoofd. voor internet zal ik even een paar sites voor je opzoeken. echter hier een stukje over de gevaren van schimmeltoxines in noten (geschreven met een knipoog door een voedingsmiddelentechnoloog)

733 Kamikazenoten uit Iran en Irak

Deze keer gaat het nu niet eens over een oorlogje, aanslag of andere gewelddadig gekrakeel.
Ik probeer iets helderheid te verschaffen omtrent de voedselveiligheidsrisico"s die voedingsmiddelenexporteurs vanuit deze "warme gebieden" ons aandoen.
Met exotische voedingsmiddelen krijgen we veel meer troep binnen dan wij ooit kunnen vermoeden. Als alles uiteindelijk mooi glimmend verpakt is en in de winkel ligt te pronken kan de argeloze consument nauwelijks een beeld maken van de omstandigheden waaronder die producten geoogst en bewerkt worden.
Alle  voedingsmiddelen uit verre oorden zijn vaak besmet met de "apenland-factor". Dan maar hopen dat de oogst onder gunstige omstandigheden plaats heeft gevonden, dat de boeren de gebruiksvoorschriften van de bestrijdingsmiddelen een beetje hebben kunnen lezen en dat er geen gekke winstverhogende grappen en grollen met de producten zijn uitgehaald.

Aflatoxine gevaar van de noten
Berucht punt met noten is dat er heel gemakkelijk schimmelinfecties in kunnen optreden. Vrijwel alle schimmels zijn gevaarlijk voor de gezondheid en de andere zijn op z"n minst verdacht te noemen. Aspergillus Flavus is zo"n lastige. Die groeit graag in eiwitrijke producten en kan zich onder tropische en vooral vochtige omstandigheden razendsnel vermenigvuldigen. Hiermee wordt meteen het uiterst giftige Aflatoxine gevormd. Een minder vieze neef van deze schimmel, Aspergillus Niger, komt veel  voor in onze badkamers. Die veroorzaken de zwarte vlekken op de kitrand van uw bad, maken het douchegordijn zwart en kunnen ook het plafond en de mooie tegeltjes bezoedelen.

De VWA controleert  toch alles?
Jaaa. Dat dacht u! Het is fysiek niet eens mogelijk om 25% van al onze voedingsmiddelen te bemonsteren en te controleren. Eigenlijk moeten wij het niet hebben van de controles maar meer van de preventieve maatregelen die de fabrikant zelf neemt. Dat is het naar mijn mening het terechte beleid van de VWA. Zelfs daar kan men niets beter den dan alleen de brandhaarden eruit pikken.
Zo kan de producent die beschimmelde kamikaze noten uit Iran met gesuikerd blancheerwater gaat koken mooi vrijuit. De suiker verlaagt de gevoeligheid van de aflatoxinebepaling in het laboratorium aanzienlijk.
Verder moeten alle producten afkomstig uit een 'redelijk ontwikkeld land' en zichzelf opwerpt als een modelstaat, met zeer groot wantrouwen tegemoet treden. Die "Tricky Dick" mentaliteit zit er gewoon diep ingebakken daar.
Laat die mensen zelf hun "Bomber nuts" opeten

Zolang de consument niet duidelijk voorgelicht over de apenlandnoten dan logeren wij vaker in Herberg "de aap" dan dat wij ooit kunnen vermoeden.

Het wordt hoog tijd dat wij die noten terugexporteren naar die landen. Kunnen ze ook nog als biologische munitie gebruiken. Milieuvriendelijk, afbreekbaar en vooral voedzaam.

Lachen met die pistachemutsen!

Auteur: IJsbrand Velzeboer, bron: http://www.scientanova.com/

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3338 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 december 2007 - 17:56

pak deze site maar, onderdeel van de WUR dus geldig als een betrouwbare bron

Food-Info over mycotoxinen

voor de bepaling zelf, misschien heb je hier iets aan. dit is buiten mijn gebied.

mogelijke analyse methode

Veranderd door ArcherBarry, 03 december 2007 - 18:01

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures