Waskristallen in zonnebloem olie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 111

Waskristallen in zonnebloem olie

Voor m'n afstudeeropdracht ben ik bezig met wassen in zonnebloemolie. Ik kan er niet echt over uitwijden, maar dat maakt voor het probleem niet uit.

In een artikel dat in JAOCS volume 62 (Oktober 1985) wordt gepraat over waskristallen in zonnebloem olie. De olie wordt langzaam afgekoelt waardoor de aanwezige was kristaliseerd. Tot zover oke, maar toen zag ik dit:

Afbeelding

Ik had zoiets van "huh!?", was is toch zo hydrofoob als het maar kan?

Die bron 8 (Rac) heb ik proberen na te trekken, maar dat is een lang vervlogen document van een conferentie.

Ik heb hier geen microscoop staan om zulke beweringen te testen, daarnaast gaat het ook nog eens tegen alles in wat ik weet over was. Iemand die hier wat zinnigs over kan zeggen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Waskristallen in zonnebloem olie

hehe ik zal morgen een vrij uitgebrijde mogelijke verklaring geven. maar in het kort is het dat niet alle alle moleculen in ruwe zonnebloemolie triglyceriden zijn.

wanneer gekeken wordt naar de HLB schaal (schaal voor waterminnendheid van emulgatoren) die loopt van 1 tot 20 is 20 zeer water minnend en 1 zeer vet minnend. monoglyceriden hebben een hlb van tussen de 11 en de 15. Daar zit o.a. de verklaring
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 2.399

Re: Waskristallen in zonnebloem olie

Ze zeggen ook dat de wax crystallen graag op het scheidingsvlak gaan zitten. Iets wat duidt op een apolair en een polair gedeelte. Wanneer het polaire gedeelte relatief groot is, heb je een water minnende wax, en vice versa.

Berichten: 1.379

Re: Waskristallen in zonnebloem olie

De zeepachtige stof natriumdodecylsulfaat dient m.i. om de was in kontakt te brengen met het water. Misschien om het wateropnemend vermogen van een bepaalde wassoort te verhogen. Overigens dacht ik dat een was eigenlijk een ester is met heel weinig polaire groepen en daardoor ook niet in water kan oplossen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 111

Re: Waskristallen in zonnebloem olie

maar in het kort is het dat niet alle alle moleculen in ruwe zonnebloemolie triglyceriden zijn.
Dat weet ik ja, in ruwe zonnebloemolie zitten ook nog vrije vetzuren, fosfatiden, lecithines en fosfolipiden.

Die fosfolipides en dergelijke zijn van invloed op de kristalgroei, dus normaal worden die er eerst uitgewassen. Maar daar staat ook al niets over in dat artikel dus ik neem aan dat ze echte ruwe zonnebloem olie hebben genomen.
Iets wat duidt op een apolair en een polair gedeelte.
Daar zat ik aan te denken ja, een was met een alcohol groep aan het eind?

Ik ben nog druk aan het zoeken, maar het woord "was" of "wax" vergemakkelijkt de zoektocht niet echt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Waskristallen in zonnebloem olie

dan kom je uit bij mono en diglyceriden.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 111

Re: Waskristallen in zonnebloem olie

De mono- en digliceriden bedoelde ik nog geeneens, maar meer zoiets:

Afbeelding

Even snel een plaatje gemaakt. Let even niet op de ketenlengte, die zal in het echt wat langer zijn.

Een was met 1 of 2 alcoholgroepen, is dat mogelijk? Dat zou wel de neiging om naar de tussenlaag te gaan verklaren.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Waskristallen in zonnebloem olie

ben nu het volgende tegengekomen dat ook interesant voor dit probleem zou kunnen zijn.

zuurzeep

O

||

C - vetzuur

\

O

'

'

H

|

O

|

C - vetzuur

\\

O

+ electron en Na+

de puntjes als kracht en geen binding
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 2.399

Re: Waskristallen in zonnebloem olie

Misschien moeten we niet op moleculair niveau kijken maar op kristal niveau. Er wordt duidelijk gesproken over de eigenschappen van de kristallen. Misschien dat de individuele moleculen op een bepaalde manier geschikt zitten in het kristal dat de polaire groepen aan de oppervlakte liggen? :oops:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Waskristallen in zonnebloem olie

wat is de gemmidelde lage resolutie vetzuuranalyse van SF oil?

weet die niet meer uit me hoofd :oops:
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 111

Re: Waskristallen in zonnebloem olie

Misschien dat de individuele moleculen op een bepaalde manier geschikt zitten in het kristal dat de polaire groepen aan de oppervlakte liggen?
Kan, dat zou samen kunnen vallen met de afname in groeisnelheid van de kristallen. Op een gegeven moment is de buitenkant dusdaning polair dat de wasmoleculen worden afgestoten?

Berichten: 2.399

Re: Waskristallen in zonnebloem olie

Haha, we gaan nu wel heel erg speculeren :D . Wat is een afname in groeisnelheid? De diameter of de massa?

Reageer