[scheikunde] Opgave isomerie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 33

[scheikunde] Opgave isomerie

Hallo,

Op school kregen wij de volgende opgave bij het hoofdstuk over isomerie, wat ik persoonlijk vrij lastig vind:

Om inzicht te krijgen in het mechanisme van de reactie tussen een broomalkaan en een oplossing van natriumhydroxide onder vorming van een alkanol en bromide, is deze reactie onderzocht:



H



OH- + CH3 - C - CH3 -->

Br

H

CH3 - C - CH3 + Br- (reactie 1)

OH

In een oplossing van 2-broompropaan en natriumhydroxide treedt naast reactie 1 een reactie op waarbij uit 2-broompropaan propeen ontstaat (reactie 2).

a1. Geef de vergelijking van reactie 2 in structuurformules. Hierbij had ik het volgende:

H Br H H H H

H - C - C - C - H + NaOH --> H - C = C - C - H + H2O + NaBr

H H H H

a2. Leg uit of, gezien het optreden van reactie 2, de snelheid van reactie 1 gedefineerd kan worden als de afname van [OH-] per tijdseenheid. Deze vraag snap ik niet. Ik denk dat het iets te maken heeft met of het een reactie van de eerste of tweede orde is, maar ook deze theorie vind ik in het boek een beetje onderbelicht.

Het zou erg fijn zijn als iemand mij zou kunnen helpen. En trouwens, is er een handig programma ofzo om die structuurformules te maken? Want dit is niet echt handig. :P Edit: ik zie dat dit niet werkt. :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Opgave isomerie

Bij reactie 1 wordt OH- verbruikt. Zou reactie 2 niet optreden, dan kan de snelheid van reactie 1 gedefineerd worden als de afname van [OH-] per tijdseenheid. Snap je dit?

Nu treedt echter ook reactie 2 op. De vraag is of bovenstaande nu nog steeds geldt. Denk je dat dit nog steeds geldt als ook in reactie 2 OH- verbruikt wordt? En wat als er in reactie 2 geen OH- verbruikt wordt?

Berichten: 33

Re: [scheikunde] Opgave isomerie

Als er in reactie 2 OH- gebruikt wordt, dan is dat toch hetzelfde OH- als in reactie 1?

Maar is reactie 1 dan een reactie van de eerste orde? Zo ja, waarom is hij dan niet afhankelijk van het alkaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Opgave isomerie

Als er in reactie 2 OH- gebruikt wordt, dan is dat toch hetzelfde OH- als in reactie 1?
Ja.
Maar is reactie 1 dan een reactie van de eerste orde? Zo ja, waarom is hij dan niet afhankelijk van het alkaan?
Ja van de eerste orde. De snelheid is ook afhankelijk van de concentratie van het alkaan.

Maar nu even een stapje terug. Jij haalt er reactie-ordes bij. Dat hoeft voor de vraag helemaal niet. De vraag is:
Leg uit of, gezien het optreden van reactie 2, de snelheid van reactie 1 gedefineerd kan worden als de afname van [OH-] per tijdseenheid.
Als de vergelijking van reactie 2 klopt, dan is het antwoord: nee. Want er verdwijnt niet alleen OH- door reactie 1, maar ook door reactie 2. Dus als je zou zeggen: de snelheid van reactie 1 wordt gedefinieerd als de afname van [OH-] per tijdseenheid, dan kom je te hoog uit vanwege de OH- die door reactie 2 verdwijnt.

Berichten: 33

Re: [scheikunde] Opgave isomerie

Ik zit inderdaad veel te moeilijk te doen. Ik snap het nu. Bedankt. ;)

Toch nog even vragen: als reactie 1 afhankelijk is van de concentratie van het alkaan en van de concentratie OH- dan is hij toch van de tweede orde (= afhankelijk van twee deeltjes)?

Berichten: 33

Re: [scheikunde] Opgave isomerie

Ja van de eerste orde. De snelheid is ook afhankelijk van de concentratie van het alkaan.
Dit is het stukje dat ik (nog) niet snap. Als het van twee dingen afhankelijk is het het toch van de tweede orde?

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Opgave isomerie

Ja hij is tweede orde totaal. Hij is eerste orde in [Alkaan]1 en [OH-]1 en totaal dus 2e orde.

v=k[Alkaan]1[OH-]1

Berichten: 33

Re: [scheikunde] Opgave isomerie

Napoleon1981 schreef: Ja hij is tweede orde totaal. Hij is eerste orde in [Alkaan]1 en [OH-]1 en totaal dus 2e orde.

v=k[Alkaan]1[OH-]1
Oké, bedankt! ;)

Reageer