Springen naar inhoud

[scheikunde] Fase transfer component

• Log in om te kunnen reageren

Plutolady

Plutolady

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 december 2007 - 17:33

Ik heb een oxidatie van een alcohol uitgevoerd met waterstopperoxide enzonder solvent.
Nu heb ik Na2WO4.2H2O als catalystor (wateroplosbaar) maar een alcohol dat niet wateroplosbaar is. Een fase transfer component brengt de oplossing: [CH3(C8H17)3N]HSO4
Maar hoe werkt zoiets? Ok, het zorgt ervoor dat de katalystor minder wateroplosbaar is.. maar concreet? Wat wordt er gevormd?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 december 2007 - 19:42

Er wordt in feite een tussenlaag gevormd tussen de alcohol- en waterlaag. Omdat de fasetransfercomponent zelf deels apolair en polair is, wil het natriumwolfraam(VI)oxide ook wel in de fasetransfercomponent gaan zitten, de alcohol wil dat ook wel vanwege het apolaire deel. Zo komt de katalysator en het alcohol makkelijker in contact met elkaar.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2007 - 14:00

Zo gemakkelijk als FsWd het voorstelt is het helaas niet. Ik heb ook wel eens de illusie gehad dat je zo twee niet met elkaar mengbare stoffen vlot met elkaar kunt laten reageren.
Het quaternaire ammoniumsulfaat, dat hier fasetransfercomponent wordt genoemd, zie ik als een surfactant waarin het organische, apolaire deel nogal dominant aanwezig is.

Ik liep bij mijn experimenten, met een meer polaire stof, vast op de micelvorming. Ik zat met het feit dat de natuur zich niet zo gemakkelijk laat foppen. De reaktie verliep heel traag door de moeizame transfer via de vloeistof-vloeistof fasegrens rondom de micellen.

Ik vraag me wel af of er surfactants bestaan die deze micelvorming en barrierevorming geheel kunnen vermijden en toch voor voldoende menging zorgen.

Er bestaat voor iedere surfactant wel een critische micelconcentratie waaronder er geen micelvorming is. Maar ik vrees dat de reagerende stoffen dan niet meer voldoende tot elkaar gebracht worden.
Ook een meer polaire surfactant lijkt me geen oplossing. Misschien weet een colloidchemicus wel het verlossende antwoord op deze problematiek.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3322 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 december 2007 - 14:18

hoewel het iets anders is ben ik bezig om emulgatorengels te maken. ofwel het zelfde proces alleen dan met monoglyceriden.

om deze gels te maken heb ik stoffen nodig uit de volgende 4 groepen.

emulsifiers (mono)
co-emulsifier (zeep als potatiumstearaat)
humectants (als 1,2 isopropaandiol (ookwel propyleenglycol genoemd))
water (0,52g calciumchloride per kg water)

alleen in de juiste verhoudingen krijg ik goede homogene en heldere gels.

een paar dingen die bij mij belangrijk zijn en misschien verduidelijking kunnen leveren bij jou.

door de polaire glycerolkoppen van de mono kan er een kleine hoeveelheid water tussen de koppen komen in lamelle lagen. deze lagen worden vele malen groter door het toevoegen van zeep. dit komt doordat de stearaatstaarten tussen de mono's gaan zitten en negative electrice lading een rol gaat spelen. door de afstoting van de stearaationen aan bijde kanten wordt de lamelle laag uitgerekt en kan er meer water in. de humectants zorgen voor een versoepeling van de waterintreding en verlaging van de Aw van de gel. verder heeft de calciumchloride ook nog (voor ons) onverklaarbaar positief effect op het creŽren van de gels.

hoewel ver gezocht hoop ik dat dit je wat helpt.

klein stukje over de co-emulgatoren uit een onderzoeks scriptie

The swelling capacity and stability of the industrial distillate monoglyceride gels are greatly improved by the presence of co-emulsifiers and some mineral salts. The principle of this lies in the fact that equal electric forces repel each other. The water layers between the a polar layers of the fatty acids are made wider because of the repulsion between the negatively charged stearic acid chains from the co-emulsifier (see figure 1.7).

zal vannavond een illustratie toevoegen.

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Plutolady

Plutolady

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 december 2007 - 15:22

Er wordt in feite een tussenlaag gevormd tussen de alcohol- en waterlaag. Omdat de fasetransfercomponent zelf deels apolair en polair is, wil het natriumwolfraam(VI)oxide ook wel in de fasetransfercomponent gaan zitten, de alcohol wil dat ook wel vanwege het apolaire deel. Zo komt de katalysator en het alcohol makkelijker in contact met elkaar.

Is deze uitleg correct of niet dan?

Naturlijk wordt er ook nog opgewarmd en goed gemengd (niet enkel gewoon de fase-transfercomponent erbij)

Van iemand anders kreeg ik volgende uitleg:
'Het hierbij gevormde [CH3(C8H17)3N]HSO4 (methyltrioctylammonium waterstofsulfaat) doet dienst als fase-transfer-component. Het reageert met de katalysator tot een ammoniumzout. Dit ammonium zout is minder oplosbaar in water dan de oorspronkelijke katalysator en kan beter reageren met het alcohol. '

Een hele andere uitleg, en die klopt volgens mij ook niet..

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures