Springen naar inhoud

Aluminium

• Log in om te kunnen reageren

vla

vla

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2007 - 22:04

hallo,

ik ben bezig met alerlei verschillende chemische proeven
voor veel van die proeven(bijvoorbeeld thermiet) heb ik aluminium nodig in een zo fijn mogelijke staat
daarom heb ik een balmolen in elkaar geknutseld
ik heb gehoord dat aluminium als het fijn genoeg is spontaan ontbrand [KOUD]
duss, wie kan mij hier meer over vertellen
ik vind het namelijk best eng, je opent de container van de balmolen en WHOAM

alvast bedankt

EDIT: typo

Veranderd door vla, 06 december 2007 - 12:23

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3326 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 december 2007 - 22:15

spontaan ontbranden doet het niet maar wanneer de stof fijn genoeg is + een hitte bron (kan een vonkje zijn maar ook grote hoeveelheden vrijvingswarmte) dan kan er een stofexplosie plaatsvinden.

ik zal zeggen, houd de boel wat nat

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2007 - 22:30

Aluminiumpoeder moet je niet nat malen, dan oxideert het allemaal erg snel en houd je onbruikbare rommel over. Je moet droog, maar absoluut vonkvrij werken en statische ontlading, geen vonken van tegen elkaar aan kletsende kogels)
. Volgens mij zou je ook wat kaarsenvet mee kunnen malen, om het minder stuivend en minder ontbrandbaar te maken.

Als je meer informatie wilt over ballmillen van aluminium, kijk dan eens op www.chemixtry.be. Daar is veel meer informatie over pyrotechnische zaken te vinden en ook over het malen van aluminium. Er is al veel over geschreven, dus ik zou dat gewoon eens rustig doorlezen. Daar zit meer kennis van pyrotechniek, in ieder geval veel meer dan ik je kan bieden ;) .

vla

vla

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2007 - 22:59

ok, in ieder geval bedankt voor de reply's

ik kom niet heel veel verder op chemixtry(kan aan mij liggen :P)

ik wil gewoon voorkomen dat mijn balmolen explodeert en/of mijn werkplaats in brand vliegt [KOUD]

dat water niet heel bevordelijk is voor het aluminium had ik al bedacht, daarom ook niet gedaan

ik gebruik stalen "media" in mijn balmolen, mischien moet ik loden zoeken?

de "container" van mijn balmolen is een plastic flesje, wekt dat statische electriciteit op?

iemand nog andere tips?

alvast bedankt

P.S.sorry voor typo's :oops:

EDIT: ik gebruik de balmolen alleen voor kleine hoeveelheden en ik kijk er elk half uur bij(kookwekker :P )

Veranderd door vla, 05 december 2007 - 23:21

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 december 2007 - 23:29

Heel veel metalen kunnen als ze maar fijn genoeg zijn spontaan ontbranden aan de lucht (zelfs ijzer). De kamertemperatuur of wrijvingsenergie kan dan al tot ontbranding leiden. Omdat je bij het malen niet met zekerheid kan voorkomen dat er ontsteking plaats zou kunnen vinden (wrijving/statische electriciteit/vonken) moet je de branddriehoek op een andere plek aanpakken. Er moet geen zuurstof bij kunnen komen.

Het idee van woelen waarbij je bij het malen kaarsvet of een andere (minerale) olie toevoegd lijkt mij het handigst. Hiermee bescherm je je gemalen poeder tegen de zuurstof in de lucht. Je kunt het dan ook veel beter bewaren. Zo worden zeer onedele metalen ook veelal bewaard (natrium, kalium). Voor gebruik zou je de olie er met wat pentaan of zo af kunnen wassen.

Je kunt het malen eventueel ook onder een beschermende atmosfeer doen, maar dan heb je wel stikstof of koolzuurgas nodig. Lastig hierbij is wel dat je dit erg zorgvuldig moet doen omdat een foutje snel gemaakt is.

vla

vla

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2007 - 23:36

ok, geweldig dat ga ik meteen doen
werkt gewone zonnebloem olie ook?, ik neem aan van wel
en zoja, hoe was ik dat er dan weer uit, ik begin net met chemie dus heb geen beschikking over pentaan of iets dergelijks
mijn doel is namelijk zo fijn mogelijk poeder dus dan lijkt me het moeilijk om de olie er weer uit te halen

bedankt

EDIT: typo

Veranderd door vla, 05 december 2007 - 23:37

vla

vla

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2007 - 23:40

en ik zou ook mijn balmolen in het midden van de (betonnen) vloer kunnen zetten...
het plafon is wel jammer genoeg van hout [KOUD]

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3326 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 december 2007 - 23:41

misschien stom idee maar is het mogelijk om een luchtdichte afsluiting te kunnen maken en een sterke vacuŁmpomp er op?

olie er op en dan er afwassen met pentaan klinkt slim maar ik vraag me af of je dan wel fijn poeder krijg gezien die olie voor klontvorming kan zorgen.

maarja niet echt mijn gebied. wanneer ik een kogelmolen (atritor zoals het bij ons wordt genoemd) gebruik gooi ik er suiker, vet en cacao poeder in om b.v. nutella te maken.

vla

vla

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2007 - 23:51

ik denk niet dat een normaal 1/2 liter flesje onder vacuŁm kan worden gezet ;)
dan moet ik ook nog een vacuŁmpomp hebben, die ik niet heb...
ik hoop meer dat er een olie is die erg gemakelijk af te wassen is
of een andere manier om mijn aluminium weer puur te krijgen na het oliebad

maar toch bedankt :D

vla

vla

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2007 - 23:55

wanneer ik een kogelmolen (atritor zoals het bij ons wordt genoemd) gebruik gooi ik er suiker, vet en cacao poeder in om b.v. nutella te maken.

ik weet niet hoeveel nutella jij per dag gebruikt maar...
als je het op industrieel niveau gaat maken dan is er toch iets mis? :D :D

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3326 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 december 2007 - 00:08

lab schaal. charges van 3 kg

maar dat werk deed ik ongeveer 4 jaar geleden. ben nu bezig met natte vetten.

Veranderd door ArcherBarry, 06 december 2007 - 00:09

klein is fijn

klein is fijn

• >100 berichten
  • 111 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2007 - 08:49

misschien stom idee maar is het mogelijk om een luchtdichte afsluiting te kunnen maken en een sterke vacuŁmpomp er op?

Tijdens bedrijf levert zo'n ding nog de minste problemen op. Oke, het is niet handig om brandbare stoffen te gaan vermalen onder een houten dak.

Het probleem komt als je de molen openmaakt. Dan komt er ineens een stroom verse zuurstof bij en kan de hele zooi in je gezicht ontploffen. Zo'n ding heet trouwens een kogelmolen, als je daar op zoekt vind je wel een paar goede tips.

vla

vla

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2007 - 09:02

ok,
ik ben het bangst dat er iets gebeurd waar ik niet bij ben
het openmaken had ik ook al over gedacht
ik dacht dat ik het stof eerst een paar uur moest laten "bezinken"
daarna van me af buiten openen
zolang er niets gebeurd terwijl de balmolen draait ben ik tevreden

bedankt

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2007 - 10:45

Geen zonnebloemolie of andere consumptieolie gebruiken. Deze olieen hebben een heel andere chemische structuur dan minerale olie of kaarsvet op paraffine basis. Consumptie olieen zijn oxideerbaar en worden ranzig. Niet doen dus.

Wat betreft chemixtry, maak daar een account aan en ga eens zoeken in de energetische materialen sectie. Je moet dan wel ingelogd zijn, als guest kom je niet in die energetische materialen sectie. Zoek op termen als "ballmill" of "kogelmolen" en "aluminium + poeder". Dan moet je wel wat vinden.

Als vervanger van pentaan kun je petroleumether 40-60 kooktraject nemen. Dat is gewoon te koop bij een DA-drogist o.i.d. in bruine glazen flesjes van 100 ml.

Maundu

Maundu

• >100 berichten
  • 149 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2007 - 09:08

Al nanoparticles worden als brandstof versnellers gebruikt in raketbrandstoffen.. Deze zijn relatief makkelijk te synthetiseren in een oplossing en dan kun je ze (voorzichtig) droog dampen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures