Springen naar inhoud

- - - - -

Plastic

• Log in om te kunnen reageren

koekoek1

koekoek1

• >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2007 - 12:32

Plastic bekertjes zouden beter zijn voor het millieu dan mokken
Bron

Ik vraag me af hoe ze dit hebben berekend, maar het lijkt me vrij sterk.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klein is fijn

klein is fijn

• >100 berichten
  • 111 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2007 - 12:50

Bij de meeste bedrijven gaan die mokken gewoon de vaatwasser in, en het schoonmaakmiddel wat daarbij gaat is vrij ranzig voor het milieu.

Al vraag ik me af hoever ze door gerekend hebben in het onderzoek. Als ze alles van productie en vervoer tot verbranding mee hebben gerekend dan is het wel een onverwachte uitkomtst.

Gewoon je koffiemok uitspoelen met alleen water dan maar? Werkt ook goed en is een stuk milieuvriendelijker.

koekoek1

koekoek1

• >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2007 - 12:51

Daarom snapte ik deze uitkomst ook niet...

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 december 2007 - 12:59

Voor mij is dat al oud nieuws; ik heb hier twee jaar geleden al van gehoord. Vooral het bakken van de mokken is zeer energievretend.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

drune134

drune134

• >250 berichten
  • 873 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2007 - 12:59

Het zal misschien wel goedkoper zijn, voor het milieu beter om plastic bekers te gebruiken.
Ik gebruik op mijn lab, en dan natuurlijk op het kantoorgedeelte, een stenen mok met een afzichtelijke opdruk welke een maal in de 3 a 4 weken mee naar huis gaat om mbv de vaatwasser, tesamen met al het andere vaatwerk, gereinigd te worden.
lijkt me in dit geval goedkoper en beter voor het milieu.

proost

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 07 december 2007 - 13:13

Eigenlijke bron
http://www.bekerrecycling.nl/

Telkens blijft het me verbazen dat de reflex is dat chemie altijd vervuilender is dan de technieken van vroeger.
Je zou verwachten dat chemici onderhand wel beginnen te begrijpen dat de chemie een hele grote bijdrage levert aan het verbeteren van het milieu.

Maundu

Maundu

• >100 berichten
  • 149 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2007 - 13:43

ze gaan ervanuit dat men de mokken inderdaad in een vaatwasser doet.. een kleine blik over mijn werkvloer leert me dat men dat hier niet doet.. en trouwens in een stenenmok gaat bij mij de hoeveelheid van 2 bekertjes... dus per mokinhoud bespaar ik 2 bekertjes!

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3331 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 december 2007 - 14:05

onze vaatwasser draaid op 25% NaOH dus zo heeel erg is het niet

verder drink ik ongeveer 3 mokken koffie en 2 mokken thee per dag. in 1 mok gaan 2 bekertjes dus dat is 10 bekertjes per dag en 50 per week. verder was ik me mok 1 keer per 2 weken in de vaatwassen en spoel ik hem elke dag even af met water

dus dat betekend 1 wasbeurd met loog tegen 100 bekertjes. ik denk dat die bekertjes vervuilender zijn

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 07 december 2007 - 14:36

onze vaatwasser draaid op 25% NaOH dus zo heeel erg is het niet
verder drink ik ongeveer 3 mokken koffie en 2 mokken thee per dag. in 1 mok gaan 2 bekertjes dus dat is 10 bekertjes per dag en 50 per week. verder was ik me mok 1 keer per 2 weken in de vaatwassen en spoel ik hem elke dag even af met water

dus dat betekend 1 wasbeurd met loog tegen 100 bekertjes. ik denk dat die bekertjes vervuilender zijn

(Maundu @ vr 07 december 2007 om 13:43 uur)
ze gaan ervanuit dat men de mokken inderdaad in een vaatwasser doet.. een kleine blik over mijn werkvloer leert me dat men dat hier niet doet.. en trouwens in een stenenmok gaat bij mij de hoeveelheid van 2 bekertjes... dus per mokinhoud bespaar ik 2 bekertjes!

Zwakke argumenten , dit is nu precies wat ik bedoel men wil geloven dat chemie vervuilender is. Wanneer falsificeert iemand de studie van TNO als het zo duidelijk is.
PS ik gebruik mijn weggooibekertje diverse malen en ik was ze nooit af. dus?
Raar argument houdt ook geen steek.

Dual

Dual

• >100 berichten
  • 161 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2007 - 15:01

Waar een hoop van de mensen geen rekening mee houden, is dat je plastic kunt recyclen cq verbranden of milieuvriendelijk degraderen. Als je mok kapot valt, kan er niets meer mee... alleen storten en het blijft het milieu belasten (totdat over 20.000 jaar een (buitenaardse) archeoloog de resten opgraaft en een mens samensteld met een hele grote bek en open oren.....).

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 07 december 2007 - 15:08

Ik ben het helemaal met Gerard eens.
Het is zeker een opmerkelijke conclusie, maar de resultaten die op de website http://www.bekerrecycling.nl/ worden weergegeven (zie PDF) liegen er niet om. Het zou iedereen sieren als ze minder op de onderbuik afgaan en meer op de feiten. Het is tenslotte wel wetenschap!

Wat ik in de studie erg opvallend vind, is dat de kartonnen beker een enorme impact heeft op de aantasting van de ozonlaag t.o.v. aardewerk, porcelein, of plastc bekertje. Daar kan ik geen uitleg voor terugvinden.

Maar buiten dat, het figuur toont duidelijk aan wat de hoogste milieubelasting geeft. Ook zegt het rapport dat aardewerk pas even milieubelastend is als plastic vanaf het moment dat deze minstens 4x zonder afwassen wordt hergebruikt. Maar waarom zou je een plastic bekertje niet ook meerdere keren gebruiken?

Desalniettemin zal ik uit mijn eigen mok blijven drinken. Dat komt vooral omdat de koffie uit onze automaten dermate heet is en de bekertjes zo vol doet dat je ze niet met goed fatsoen vast kunt houden zonder je vingers te branden.
Bovendien vind ik de aardwewerken mok gewoon lekkerder drinken. Helaas ga je daardoor dan weer mťťr koffie drinken, met alle effecten op je gezondheid daarbij, en wat zijn de milieu-effecten daar dan weer van...? :P ;)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 december 2007 - 15:20

Ik gebruik twee plastic bekertjes voor een kopje espresso: op het moment dat de vloeistofstroom water wordt, houd ik het tweede bekertje eronder om dat vervolgens netjes in een wasbak leeg te gooien (en daarna in de prullenbak natuurlijk).
Ik wil best een stenen mok gebruiken i.p.v. twee bekertjes. Maar ja..., als roker moet je naar buiten... en dan sta ik na die espresso wel mooi de hele pauze met een lege mok in mijn inmiddels kouwe hand.

Ergo: mensen binnen laten roken is toch beter voor het milieu. 8-)

Daan_CF

Daan_CF

• >25 berichten
  • 70 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2007 - 15:27

Wat ik in de studie erg opvallend vind, is dat de kartonnen beker een enorme impact heeft op de aantasting van de ozonlaag t.o.v. aardewerk, porcelein, of plastc bekertje. Daar kan ik geen uitleg voor terugvinden.

Komt dat van die kartonnen bekers niet van bomen die gekapt worden? Of denk ik nou te ver door?

En ik zie naast mijn computer dat ik maar 25 plastic bekers heb gebruikt deze week, dat valt nog best wel mee.

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3331 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 december 2007 - 16:07

ik vraag me eigenlijk af hoeveel invloed deze in mijn ogen kleine dingen eigenlijk hebben. net als het verhaal dat gloeilampen vervangen moeten worden door spaarlampen terwijl de ouderwetse gloeilampen, maar 3% van de totale engergieverbruik van een huishouden uitmaken.

ik snap gerust wel dat de productie van aardewerk veel belastender is etc etc maar er is een reden dat er uit die dingen gedronken wordt; namelijk het drinkt prettiger.

als je zo meer ga kijken dan is het ook de vraag of de dranken in horecagelegenheden niet meer in glas geserveerd moeten worden want daarvoor moet het glas constant gespoeld worden en dat kost ook weer water, energie, etc.

als je zo door gaat moeten we zeker alles uit plastick drinken of iedereen krijgt 1 bierglas en 1 koffie mok en daar moet hij/zij zijn hele leven mee doen en mag die pas afwassen na 10 consumpties.

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 december 2007 - 16:16

Ik gebruik twee plastic bekertjes voor een kopje espresso: op het moment dat de vloeistofstroom water wordt, houd ik het tweede bekertje eronder om dat vervolgens netjes in een wasbak leeg te gooien (en daarna in de prullenbak natuurlijk).
Ik wil best een stenen mok gebruiken i.p.v. twee bekertjes. Maar ja..., als roker moet je naar buiten... en dan sta ik na die espresso wel mooi de hele pauze met een lege mok in mijn inmiddels kouwe hand.

Ergo: mensen binnen laten roken is toch beter voor het milieu. 8-)

Offtopic: Mensen niet laten roken is nog voordeliger :P

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures