Biologische waterzuivering

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Biologische waterzuivering

Hoi beste mensen ik ben nieuw hier,

Nu heb ik de volgende vraag:

Ik werk op een anaerobe waterzuivering.

Hier hoort dan ook een buffertank bij,

Die normaal vol zit met afvalwater

En waar ook normaal gesproken 500 m3 water in zit.

Na het weekend is deze buffertank leeg, en zit er nog maar 50 m3 water in.

Nu blijkt het zo te zijn dat het afval water 4 stappen moet ondergaan voordat het in methaan omgezet wordt.

En nu blijkt de hydrolyse vaak de snelheids bepalende stap.

Nu hebben wij veel vet in ons afvalwater zitten en nu heb ik het idee dat het water niet volledig is gehydrolyseerd aan het begin van de week ( ivm kortere verblijftijd in de buffertank), waardoor het vet door onze voorbezinker heen slaat, het bezinkt dus niet snel genoeg.

Zouden er op maandag minder enzymen en bacterien in het water zitten omdat de buffertank leeg is gedraaid is.

Alvorens bedankt.

Berichten: 2.399

Re: Biologische waterzuivering

Nu blijkt het zo te zijn dat het afval water 4 stappen moet ondergaan voordat het in methaan omgezet wordt.
Water wordt niet omgezet tot methaan.
Nu hebben wij veel vet in ons afvalwater zitten en nu heb ik het idee dat het water niet volledig is gehydrolyseerd aan het begin van de week
Water hydrolyseert niet.
Zouden er op maandag minder enzymen en bacterien in het water zitten omdat de buffertank leeg is gedraaid is.
Wat goed zou kunnen is dat al je vetten inderdaad afgebroken zijn over het weekend. De bacterieen komen dus zonder voedsel te zitten en sterven ergens in het weekend. Op maandag heb je dus niet veel bacterieen meer en gaat je afbraak langzamer.

Verder is er weinig zinnigs te zeggen denk ik voor ons als je niet precies weet wat het protocol en design achter de installatie is. Ik zou verwachten dat hier toch wel over nagedacht was?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Biologische waterzuivering

even een paar vraagjes

met wat voor afval hebben we precies te maken? organisch en anorganisch

hoeveel kg slib hebben jullie per kuup water?

wat is de gemmidelde dsg van het slib?

werkt jullie beluchtingssysteem goed gedurende het weekend?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 3

Re: Biologische waterzuivering

Nu blijkt het zo te zijn dat het afval water 4 stappen moet ondergaan voordat het in methaan omgezet wordt.
Water wordt niet omgezet tot methaan.
Nu hebben wij veel vet in ons afvalwater zitten en nu heb ik het idee dat het water niet volledig is gehydrolyseerd aan het begin van de week
Water hydrolyseert niet.
Zouden er op maandag minder enzymen en bacterien in het water zitten omdat de buffertank leeg is gedraaid is.
Wat goed zou kunnen is dat al je vetten inderdaad afgebroken zijn over het weekend. De bacterieen komen dus zonder voedsel te zitten en sterven ergens in het weekend. Op maandag heb je dus niet veel bacterieen meer en gaat je afbraak langzamer.

Verder is er weinig zinnigs te zeggen denk ik voor ons als je niet precies weet wat het protocol en design achter de installatie is. Ik zou verwachten dat hier toch wel over nagedacht was?
Ok water wordt inderdaad niet afgebroken tot methaan.

Ik bedoel ook de verschillende stoffen die in het water zitten,

Vetten, koolhydraten en eiwitten worden via

Hydrolyse

acidogenese

acetogenese

methanogenese

omgezet tot methaan h2 en koolstofdioxide.

Het is een zogenaamde UASB - reactor zie : http://www.uasb.org

Berichten: 3

Re: Biologische waterzuivering

ArcherBarry schreef: even een paar vraagjes

met wat voor afval hebben we precies te maken? organisch en anorganisch

hoeveel kg slib hebben jullie per kuup water?

wat is de gemmidelde dsg van het slib?

werkt jullie beluchtingssysteem goed gedurende het weekend?
Het gaat om organisch afvalwater.

Wij hebben een gem . slibbelasting van 0,4 kg czv / kg organische stof slib.

Reageer