e coli

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 14

e coli

Voor onze deelopdracht hebben wij patientenmateriaal gekregen van een camping. Waar ze ziek van zijn geworden weten we niet maar het was wel een entrobacteriea. We vermoeden nu dus dat het e coli is n a v de patientengegevens. Wij willlen gaan enten op een MCA plaat, maar is dit eigenlijk wel zo handig aangezien we geen idee hebben waar we mee te maken hebben?

alvast bedankt :p

Berichten: 740

Re: e coli

MCA is specifiek voor E.coli, lijkt mij dus een goede keus.

Neem voor de zekerheid nog extra (niet) selectieve platen mee in je proef.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: e coli

ik ben niet bekend met de specifieke materialen voor e-coli (0157) maar ik raad aan om de volgende testen mede te doen.

algemene entro bepaling op VRBG

Salmonella bepaling

Elysa of latexaglutinatie test.

op deze mannier heb je veel meer zekerheid. en laat bij elke methode ook 1 test draaien met een gegarandeerde foute bacterie als bijvoorbeeld Lactobacillus Bulgaricus (yoghurt bacterie :P ) en een gegarandeerde positve bacterie. zo weet je zeker dat je media goed waren.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 14

Re: e coli

we laten zeker een test meedraaien die positief of negatief is. VRBG zaten we ook al aan te denken maar weet niet of dat het op school aanwezig is. MCA weet ik daarintegen wel zeker.

Na de platen moeten we ook nog een IMViC test doen en daarna een gramkleuring voor de verdere bepaling.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: e coli

gram kleuring is een verspilling van tijd omdat alle entro´s gram negatief zijn.

het lijkt mij zeer vreemd als jullie op school wel MCA hebben en geen VRBG. op bijna elk micro lab worden entro´s bepaald en dat gebeurd met VRBG of VRBL.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 14

Re: e coli

dat de gram een verspilling van tijd is kan ik ook niet helpen. zo is de opdracht nou eenmaal.

Ik ga nog even kijken voor de VRBG. Aangezien morgen de uitvoering van het eerste dagdeel is, heel erg bedankt voor alle tips :p

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: e coli

en heb je resultaat?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 14

Re: e coli

uhm... heb ze alleen nog uit de stoof gehaald. Heb wel gezien dat er iets is geroeid maar war geen idee nog. Het waren volgens mij een beetje roze kolonies. VRBG was er niet dus we hebben de MCA gebruikt.

Volgende week de beoordeling dus hoop dat er iets fatsoenlijks uit komt. :p

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: e coli

ok, blijf het vreemd vinden dat jullie geen vrbg hebben, het is meen ik de op 1 na goedkoopste aggarbodum
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer