gaschromatografie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

gaschromatografie

Hej

Ik heb een oplossing waarin ethanol, glucose, NaCL,HCL, water en fenolftaleine zit.

Nu wil ik de concentratie van ethanol bepalen met GC-FID.

Nu is mijn vraag of dit mogelijk is, doordat er veel andere stoffen inzitten die misschien kunnen storen. Met de 100% methode is dan eventueel de concentratie te meten.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: gaschromatografie

al alleen deze stoffen in de oplossing zitten, dan zul je geen last hebben van storing.

Berichten: 677

Re: gaschromatografie

Een aantal van de stoffen hebben een zeer hoog kookpunt (glucose, NaCl) en die gaan je kolom vervuilen. HCl is iets dat je stationaire fase aantast.

Al bij al injecteer je dat best niet op je GC-kolom. Een goed alternatief is echter head space analyse: Hierbij injecteer je ongeveer één mL van het gasvolume van de bovenstaande vrije ruimte boven je monster. Vermits ethanol vrij vluchtig is, zal dit aanwezig zijn in de head space, en kan je dat op die manier bepalen. De gevoeligheid kan je verhogen door de vloeistoffase te verzadigen met NaCl, en/of het monsterflesje te verwarmen tot > 100°C. Beide methoden verhogen de ethanolconcentratie in de dampfase.

Berichten: 266

Re: gaschromatografie

Heeft een onbekende hoeveelheid NaCl dan een onbekende invloed op het teruggevonden gehalte EtOH?

Berichten: 223

Re: gaschromatografie

al alleen deze stoffen in de oplossing zitten, dan zul je geen last hebben van storing.
matrix in je ijklijn gebruiken ...

suiker is toch polair?

Reageer