czv en chloride bepaling

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 39

czv en chloride bepaling

kan iemand mij mischien helpen met mijn afstudeer project 8-[

ik heb het opdracht gekregen om te wanneer bromide de czv en de potentiometriche bepaling stoord [!]

ik heb helaas niet voldoende info gekregen :oops:

alvast bedankt voor jullie hulp

gamzelim. Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: czv en chloride bepaling

je vraag is niet duidelijk genoeg. Moet je het ...., berekenen? met experimenten bepalen? schatten?

En om een potentiometrische bepaling van welke stof gaat het?

Berichten: 39

Re: czv en chloride bepaling

ik moet er achter zien te komen welke percentage bromide een storing kan geven tijdens het bepalen van czv en chloride bepalin

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: czv en chloride bepaling

Kun je misschien eens opschrijven wat je al weet?

Bijvoorbeeld: weet je wat het CZV inhoudt en hoe het wordt bepaald? Reactievergelijkingen? Waarom bromide eigenlijk stoort?

Berichten: 39

Re: czv en chloride bepaling

chemische zuurstof gehalte

de monster (afvalwater) word in een zuur mileu (kwiksulfaat-kaliumdichromaat en zwavelzuur)gemengt en verwarmt op 150 graden celcius 2 uur lang

daarna wordt het czv gelezen met een apparaat (spectofotometer) maar wat blijkt er nou dat er bij een bepaalde percentage bromide de monster niet gestoord wordt en de waarden heel veel van elkaar verschillen en ik moet er achter zien te komen bij welke percentage de bromide in het afvalwater de meeting stoord

bij potentiometriche titratie voor het bepalen van chloride krijg je bijv ook 2 equavaletie punten dooor bromide wat moet ik doen om dit te voorkomen

ik hoop dat ik voldoende info heb gegeven

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: czv en chloride bepaling

Ik hoop niet dat je verwacht dat ik hier de antwoorden ga neerschrijven (zo ik die al weet).

Heb je al een plan van aanpak (op papier of in je hoofd)?

Ken je de reactievergelijkingen die optreden bij de CZV-bepaling?

Weet je al waarom bromide daarbij stoort?

Je kunt het een en ander te weten komen door te googelen. Vooral Wikipedia is nuttig...

Berichten: 39

Re: czv en chloride bepaling

nee dat verwacht ik ook niet.



wat ik nu daarmee heb gedaan is

- ijklijn gemaakt van chloride

- ijklijk van bromide

- en een ijklijn van bijde

in de zelfde concentraties en deze uitgezet.

maar ik begrijp nog steeds niet waarom bromide de bepaling van chloride kan stooren.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: czv en chloride bepaling

Hoe zit de potentiometrische bepaling van chloride in elkaar? Welke reactie treedt daarbij op? Zou die reactie niet ook met bromide kunnen gebeuren?

Berichten: 23

Re: czv en chloride bepaling

Heb je wat gevonden uit de ijklijnen voor CZV ?

Reageer