Synthese Formaldehyde/Methanal

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 774

Synthese Formaldehyde/Methanal

Hoi,

Zou iemand me kunnen helpen met het reactiemechanisme van formaldehyde (methanal).

Ik moet vertrekken vanuit methanol.

Ik denk dat de reactie als volgt gaat:

CH3OH + 1/2 O2 => CH2O + H20

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Synthese Formaldehyde/Methanal

Het is in het algemeen niet gemakkelijk een mechanisme te geven van oxidaties met moleculair zuurstof. Er is vast wel onderzoek naar gedaan en gaat ongetwijfeld via 'single electron transfer' stappen. Hiernaast hangt het mechanisme ook nog af van het al dan niet gebruiken van een katalysator en van het type katalysator.

Berichten: 2.399

Re: Synthese Formaldehyde/Methanal

Moleculair zuurstof is normaal in de triplet state. Dit zal dus niet reageren, omdat je dan 2 elektronen met dezelfde spin in 1 orbitaal krijgt. Dit is tegen het pauli principe. Dit is maar goed ook, anders zouden we nu zelf in de fik staan :D . Moleculair zuurstof is niet reactief van zichzelf ondanks dat het dus een diradicaal is! Je hebt een initiator nodig in de vorm van een metaal of iets dergelijks om dit te laten reageren.

Ik zou zelf het proton aan de koolstof als laten vertrekken met je oxidator.

Dit soort reacties wordt vaak in introductie chemie vakken weergegeven op deze manier

CH3OH + [O] => CH2O + H20

Is dit diep genoeg voor je?

Berichten: 774

Re: Synthese Formaldehyde/Methanal

dus laat ons zeggen dat er niet echt een reactiemechanisme van bestaat? :P

Of kan je vanuit metanol methanal maken op misschien een andere manier nog?

Of wordt dit niet gedaan?

Berichten: 2.399

Re: Synthese Formaldehyde/Methanal

oxideren met een oxidator. Oxideren aan de lucht gebeurd niet zo snel dat is wat we proberen te zeggen.

Berichten: 774

Re: Synthese Formaldehyde/Methanal

Welke oxidator en/of metaal wordt hier meestal voor gebruikt?

Berichten: 2

Re: Synthese Formaldehyde/Methanal

Bij he oxidere van een alcohol krijg je toch een zuur?

in dit geval HCOH=O

Miss kan je dan verder opzuren, zodat die OH-groep eraf gaat en dan vervangen wordt door een H+

Is er iemand die dit met zekerheid kan zeggen?

ik heb maandag examen organische, dus als iemand me hiermee zou kunne helpe?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Synthese Formaldehyde/Methanal

Bij heT oxidereN van een alcohol hoef je niet per direct een carbonzuur te krijgen. Er zijn mildere oxidatoren die bij het vormen van een aldehyde stoppen. Verder opzuren van een carbonzuur heeft geen zin omdat een mislukte dehydratatie zoals jij voorstelt gewoon niet zal werken. Ik hoop je hiermee genoeg geholpeN te hebben.

Reageer