synthese (-)-N-benzylcinchonidinium Chloride

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

synthese (-)-N-benzylcinchonidinium Chloride

Hi allemaal, ik zit hier al een tijdje op maar ben bij mn ouders en heb mn boeken hier niet:(. Toch moet ik dit morgen afhebben dus hoop heel erg dat een van jullie me hier bij zouden kunnen helpen. Het gaat om het volgende;

de synthese van (-)-N-benzylcinchonidinium Chloride uit cinchonidine en benzyl chloride.

Acetone wordt hier ook bij gebruikt maar ik neem aan dat dat een catalysator is..

((Ik probeerde net de reactie vergelijking te copy past'en maar kreeg een reeks getallen dus weet niet precies hoe ik dat moet doen?))

Ik dacht dat het wellicht een Sn1 reactie kon zijn. De CH2-groep (waar ook de Cl aan vast zit) koppelt dan aan de N, die + wordt en daarom wordt de Cl- de LG..

klopt dit?? Ik weet het namelijk echt niet.

ik hoop dat jullie me kunnen helpen..

Alvast bedankt!! Juul

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>DrQuico: Je hoeft je vraag maar 1x te posten. Dubbelposten is niet toegestaan. Je andere is verwijderd.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: synthese (-)-N-benzylcinchonidinium Chloride

Je reactie is in ieder geval een nucleofiele substitutie (een SN-reactie). Of het SN1 of SN2 is in dit geval wat lastiger om te zeggen zonder dat je de kinetiek hebt onderzocht, het is een beetje een twijfelgeval.

Het niet-zo-sterke nucleofiel (de N van chinchonidine) en het resonantiegestabiliseerde benzyl kation wijzen in de richting van een SN1, maar de matige leaving group (Cl-) en de goede toegankelijkheid van de benzylische posititie wijzen meer in de richting van een SN2.
De CH2-groep (waar ook de Cl aan vast zit) koppelt dan aan de N, die + wordt en daarom wordt de Cl- de LG..
Dit klopt dus. En overigens is aceton geen katalysator, maar simpelweg het oplosmiddel voor de reactie.

Berichten: 89

Re: synthese (-)-N-benzylcinchonidinium Chloride

Als ik het goed heb is aceton (DMK, 2-propanon) een polair aprotisch solvent. (Aprotisch wil zeggen dat er geen H-atoom in het molecuul voorkomt dat het positieve eind van een dipool vormt.)

Een polair aprotisch solvent als aceton versnelt SN2-reacties; SN1-reacties daarentegen worden grofweg gezegd min of meer "gehinderd". Dit aangezien polaire aprotische oplosmiddelen negatieve ionen (anionen) zoals nucleofielen niet kunnen stabiliseren: de anionen (nucleofielen) blijven hierdoor erg reactief. Aan de andere kant: polaire aprotische solvents reduceren de leaving group ability waardoor SN1-reacties worden "geremd".

Volgens deze theorie zou een SN2-reactie dan waarschijnlijker zijn dan een SN1-reactie. Samengevat kan gesteld worden dat SN2-reacties beter verlopen in aprotische oplosmiddelen en dat SN1-reacties beter verlopen in protische.

Reageer