azeotropen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 39

azeotropen

Ik heb een vraag over het destilleren van gedenatureerde alcohol.

Als ik ethanol uit spiritus destilleer ligt het azeotroop dan gewoon bij 96,44% of is het zo omdat ik ook de methanol mee destilleer dat er minder dan 3,66% water meekomt omdat methanol een ander azeotroop zou vormen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: azeotropen

Ternaire mengsels worden soms gebruikt om azeotropen mee te breken. Waarom denk je dat toevoegen van een derde stof tot een zuiverder eindproduct zou komen?

Wat denk je dat je als eerste zou overdestilleren uit dit mengsel?

Berichten: 39

Re: azeotropen

methanol lijkt mij. omdat dit bij 65 graden kookt en ethanol bij 78 graden. en omdat de voorloop veel methanol ong 30% denk ik, moet er volgens mij minder water in zitten. maar dat betwijvel ik daarom die vraag.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: azeotropen

Je bent niet erg duidelijk. Bedoel je dat je denkt dat de eerste methanolfractie genoeg water meeneemt om de ethanol zuiver achter te laten? Dat lijkt me niet!

Berichten: 1.379

Re: azeotropen

Ik heb wel eens een azeotropische verestering uitgevoerd met behulp van een ternaire azeotroop waarbij tolueen een van de componenten was. Je hebt daar een speciaal destillatieapparaat voor nodig, gebaseerd op ontmenging van een overgedestilleerd vloeistofmengsel.

Ik heb in de literatuur destijds meerdere ternaire azeotropen gevonden om via gekoelde (!) ontmenging een waterfase te kunnen afvoeren. Steeds bleek tolueen daarbij een rol te spelen. Helaas weet ik nu geen literatuurverwijzing. Misschien ga ik nog wel eens zoeken in "Critical Tables".
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 677

Re: azeotropen

Om ethanol volledig te ontwateren met een azeotrope destillatie heb je heb je uiteraard een solvent nodig dat niet mengt met water en wel met alcohol en tegelijk een ternaire azeotroop vormt (en liefst niet te schadelijk voor de gezondheid is). Tolueen is een goed voorbeeld.

Bij condenseren van het destillaat krijg je dan 2 fasen: een onderste die bestaat uit water, met alcohol en een heel klein beetje tolueen, en een bovenste fase die bestaat uit tolueen, alcohol en een heel klein beetje water.

Voor alcohol / water / tolueen is de samenstelling:

bovenste laag: 15.6 % ethanol; 81.3 % tolueen en 3.1 % water;

onderste laag: 54.8 % ethanol; 24,5 % tolueen en 20.7 % water.

Het apparaat waarvan hierboven sprake is een Dean en Stark scheider, die ervoor zorgt dat tijdens de destillatie de bovenste laag terug in de destillatiekolf vloeit.

Reageer