[scheikunde] Chromatograferen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 25

[scheikunde] Chromatograferen

Heb t hier geplaatst ipv in de chromatografie sectie.

Ik heb een vraagje mbt chromatograferen, kun je in principe alles chromatograferen als je maar een goede loopvloeistof kiest? Zo ja, dan kun je dus ook palmolie (mengsel van vetzuren) chromatograferen?

Zou ik zeer graag willen weten mbt het onderzoeken van de samenstelling van palmolie.

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Chromatograferen

Waarop is chromatografie precies gebaseerd, heel algemeen gesteld?

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Chromatograferen

Verschil in absorptie of oplosbaarheid in de loopvloeistof volgens mij toch (bij papierchromatografie, van andere soorten heb ik eigenlijk geen kennis maar is natuurlijk nooit fout om daarvan ook wat te leren)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Chromatograferen

Verschil in oplosbaarheid is meer herkristallisatie.

Ik zou zeggen dat het een verschil in de affiniteitsverhouding is.

Ooit las ik een prachtige vergelijking. Zet een groep mensen aan het begin van een winkelstraat met kledingwinkels. Je zult zien dat aan het einde eerst de mannen eruit komen en daarna pas de vrouwen. De vrouwen blijven namelijk gemiddeld langer aan de etalages plakken en stromen minder mee met de massa.

Probeer dit gedachtenexperiment eens in een straat met high-tech gadgetwinkels.

De "vertraging" heeft dus te maken met het deel van de tijd dat de moleculen aan de stationaire fase vastzitten. Het gaat dus niet alleen om de loopvloeistof. Je moet een combinatie van stationaire en mobiele fase vinden waarbij de relatieve affiniteit van de te analyseren stoffen liefst zo sterk mogelijk verschillen.

Op een meubelboulevard komen mannen en vrouwen tegelijk aan het einde....

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Chromatograferen

Dus je kunt alles chromatograferen? ;)

En palmolie, het is een semi-vaste stof, maar als je het iets verhit is het vloeibaar, maar ik ken geen oplosmiddel voor vetten oliën e.d.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Chromatograferen

Er zijn best oplosmiddelen hoor, je moet de polariteit goed kiezen. Je wilt (lees mijn relaas nog eens na) eigenlijk geen al te goed oplosmiddel hebben, want dan blijft je stof niet aan de etalages plakken.

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Chromatograferen

Ja, dat snap ik, maar kun je misschien een voorbeeld geven van zon soort oplosmiddel? of in welke richting van stoffen ik moet gaan zoeken

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Chromatograferen

Nou je wil een stof die een beetje lijkt op palmolie, maar hij mag er weer niet te veel op lijken. Zoek eens uit hoe palmolie er precies uitziet. ;)

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Chromatograferen

Dus ik zou in principe gewoon een andere olie kunnen gebruiken? Zoals zonnebloemolie, makkelijk aan te komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Chromatograferen

Ik doelde uiteraard op het feit dat je oplosmiddel een beetje op palmolie moest lijken. Hier draat het natuurlijk niet om de exacte stof, maar soortgelijke functionele groepen. Je moet natuurlijk niet een andere olie gaan gebruiken als je palmolie op je stationaire fase wilt...

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Chromatograferen

Ik snap je post niet helemaal FsWd. Met mijn vorige reactie bedoelde ik als mobiele fase zonnebloemolie. Bovendien is palmolie een mengsel van een aantal verschillende vetzuren (hoofdzakelijk C 18 ketens).

Misschien is het handig dat ik 't even duidelijker maak.



Palmolie is de olie die wij gaan onderzoeken (voor t profielwerkstuk).

Allerlei proefjes willen we ermee doen, o.a. het bepalen van het stollingspunt, kookpunt, (nog meer tips? :oops: ) maar je zou dus ook kunnen gaan chromatograferen.

Palmolie is dus de stationaire fase.

En zeg ik dit dan correct: mobiele fase = oplosmiddel = bijvoorbeeld zonnebloemolie?

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Chromatograferen

Vetten lossen goed op in apolaire oplosmiddelen. Hexaan en noem maar op. Het oplosmiddel bepaalt de chromatografie die je doet. In dit geval heb je een apolair oplosmiddel, dus je moet een polaire kolom nemen. Vetten worden vaak geanalyseerd op een normal phase (silica kolom).

Je probeert dan inderdaad stoffen te scheiden op een verschil in affiniteit tussen de stationaire en mobiele fase.

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Chromatograferen

Bedankt voor je reactie.

Sorry maar ik weet niet wat een polaire kolom is, deze term is mij onbekend. over wat voor soort van chromatografie heb je het?

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Chromatograferen

Je kunt een HPlC gebruiken of een soort van papier chromatografie doen met silica als stationaire fase. De papier chromatografie versie wordt ook wel thin layer chromatography genoemt (TLC).

Waarom ben je bij chromatografie terecht gekomen? En waarom wil je het precies gebruiken en wat denk je wijzer te worden van een chromatogram/scheiding. Waarvan wil je het scheiden?

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Chromatograferen

Tja, waarom... hehe eigenlijk simpel, ik wil gewoon het mengsel scheiden. Dus eigenlijk wil ik gewoon kijken wat voor verschillende vetzuren erin zitten. Ik kan wel naar wikipedia gaan en dat overnemen, maar zelf met een proefje is dat natuurlijk veel leuker en bovendien kan je het controleren met wikipedia of je het goed hebt gedaan.

Als je het gescheiden hebt, dan heb je dus je chromatogram met alle stoffen op een rijtje, en ik dacht dat het mogelijk was dat je dan bijvoorbeeld alle verschillende vetzuren kon zien maar ik heb natuurlijk geen referentiestoffen bedenk ik me nu 8-[

Reageer