waterstofchloride

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 39

waterstofchloride

ik zou graag willen weten hoe je uit chloor en waterstof zoutzuur maakt.

Theoretisch is de volgende reaktie mogelijk: 2H+ en 2Cl- = 2HCl. maar als ik een

zout oplossing elektrolyseer krijg ik gewoon de reactie 2Cl- = Cl2 en 2H+ = H2. Heb ik een katalysator nodig ofzo of is het een evenwichtreactie? Alvast bedankt allemaal.

Berichten: 3.145

Re: waterstofchloride

Chloor en waterstof reageren met elkaar. Deze reactie verloopt zelfs explosief:

H2 + Cl2 --> 2HCl

De reactie kan worden geinitieerd m.b.v. blauw of nog kortgolviger licht, of d.m.v. hitte (vlam). Als de mix eenmaal reageert, dan explodeert het, het mengsel vormt een soort knalgas.

In de industrie wordt op deze manier HCl gemaakt, maar daar gebeurt het op een gecontroleerde manier, hoe precies dat weet ik niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: waterstofchloride

jonge schreef: als ik een

zout oplossing elektrolyseer krijg ik gewoon de reactie 2Cl- = Cl2 en 2H+ = H2.
Weet je dat heel zeker?

Berichten: 2.399

Re: waterstofchloride

woelen schreef: De reactie kan worden geinitieerd m.b.v. blauw of nog kortgolviger licht, of d.m.v. hitte (vlam). Als de mix eenmaal reageert, dan explodeert het, het mengsel vormt een soort knalgas.
Is dit niet gewoon een ketting reactie (radicaal gedreven)? Eenmaal geiniteerd kan je hem niet meer stoppen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: waterstofchloride

rwwh schreef:
jonge schreef: als ik een

zout oplossing elektrolyseer krijg ik gewoon de reactie 2Cl- = Cl2 en 2H+ = H2.
Weet je dat heel zeker?
Sinds wanneer zitten in een zoutoplossing vrije protonen? (Dan heb ik het natuurlijk niet over die 10-7 die er normaal per liter inzitten natuurlijk).

Berichten: 25

Re: waterstofchloride

In een ver verleden heb ik op school een proef moeten doen waarbij chloorgas vrij kwam. :eusa_sick: We moesten dit toen afvangen door dit over water te leiden. De pH van dit water hebben we toen (voor de gein) gecontrolleerd en er was een duidelijke pH daling. :lol: Volgens de leraar was dat doordat het chloorgas wel degelijk zoutzuur had gevormd. Het reactiemechanisme hebben we verder niet besproken.

Berichten: 497

Re: waterstofchloride

Cl2 + 2 H2O <--> H3O+ + Cl- + HClO

Deze reactie wordt, naar rechts gelezen een disproportioneringsreactie genoemd, en naar links gelezen een comproportioneringsreactie.

Dat komt omdat chloor links een lading van 0 heeft, in het chloride-ion een lading van -1 en in het hypochlorietion (ClO-, komt in dit geval voor als hypochlorigzuur HClO) de formele lading +1.

Dit evenwicht licht in de praktijk zeer sterk naar links, maar je ziet wel dat het toevoegen van chloor aan water wel degelijk een pH-daling tot gevolg heeft.

Wat niet praktisch is, maar wel mogelijk, is om met deze reactie zoutzuur te maken.

Immers, hypochlorigzuur ontleedt door de invloed van licht (2 HClO --> HCl + O2).

Dit zuurstof bubbelt eruit, het gevormde waterstofchloride blijft in oplossing, en het bovenstaande evenwicht verschuift naar rechts (weghalen reactieproduct).

Nog een mogelijkheid om HCl te maken is door een vast chloridezout toe te voegen aan geconcentreerd fosfor- of zwavelzuur.

Hier komt waterstofchloride als gas vrij, wat eventueel weer door water geleid kan worden.

Kun je hier misschien een reactievergelijking bij bedenken?

Reageer