[scheikunde] deodorant en bacterien

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 13

[scheikunde] deodorant en bacterien

Hoi, een vraag in het kader van ons pws.

We waren heel goed op weg (we doen het over de invloed van deodorant op zweetbacterien) ons proefje :eusa_whistle:

Ik hoop dat iemand weet of deze ingredienten bacterievorming tegengaan of niet want ik weet niet meer waar ik moet zoeken... :( :-s

Groetjes Manon.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] deodorant en bacterien

Hoi manon, bij deze enkele stoffen en hun "algemene" funcitie

1) (Dipropylene) glycol

2) BHT

3) Citric acid.

4) Sodium benzoate:

5) Glycerin

6) Ethylhexylglycerin:

7) Allantoin:

8) Isopropyl Myristate

9) Phenoxyethanol

10)Alcohol denat:(helt dingen beter oplosbaar te maken maar voorkomt het ook bacterie groei want het is wel alcohol.)

1) Propyleenglycol ofwel 1,2 propaandiol, humectant, verlaagt Aw waarde door water te binden.

3) Citroenzuur, voedingszuur en verlaagt de pH hierdoor mogelijke desinfecterende werking

4) Natrium Benzoäat, conserveringsmiddel, zeker desinfecterend (vaak als conserveringsmiddel toegevoegd aan frisdrank en vruchtensappen)

5 Glycerol, humectant, verlaagt Aw door water te binden

de rest ken ik zogou niet
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 13

Re: [scheikunde] deodorant en bacterien

Dank je voor de info, daar kan ik al 1/3 van mijn onderzoekje helemaal mee afronden ;) Afbeelding

Berichten: 13

Re: [scheikunde] deodorant en bacterien

Maar waar staat Aw eigenlijk voor?? :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] deodorant en bacterien

Aw-waarde

Je vindt meer info als je googelt op ´Aw-waarde´.

Berichten: 13

Re: [scheikunde] deodorant en bacterien

Aw is best wel belangrijk! :lol:

Berichten: 13

Re: [scheikunde] deodorant en bacterien

Bedankt voor de site, die geeft echt een duidelijke uitleg! Ik denk dat ik er zo wel uit kom. Iedereen bedankt voor de hulp [!] :D

Groetjes Manon

Berichten: 13

Re: [scheikunde] deodorant en bacterien

Hoi, nou kom ik toch nog bij een blijvend probleem op internet vindt ik veel informatie over de werking van alcohol in deodorant. Alleen spreekt dit elkaar een beetje tegen: :(

Alcohol: dood bacterien

maar er wordt ook gezegd dat deodorant bacterien helemaal niet zou doden maar alleen de groei zou verminderen.

Alcohol: vernauwt de zweetklieren

Alcohol: maakt andere stoffen beter oplosbaar in water.

Maar misschien is er ook wel niemand die dit weet (ik heb geen idee hoe gecompliceerd alcohol is namelijk). :-s

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] deodorant en bacterien

Manon,

Alcohol (in dit verhaal houden we het even op Ethanol ofwel C2H5OH) is een desinfecterend middel, echter is volgens mij de alcohol vrij snel vervlogen wanneer je de deo heb opgespoten. het vernouwen van de zweetklieren klinkt geloofwaardig maar ik daar geen antwoord op kunnen geven. Sommige stoffen kunnen niet goed oplossen in water maar wel in alcohol en kunnen dan ook een beetje oplossen in een alcohol/water oplossing (kijk maar naar joodindictuur)

Verder denk ik dat wanneer je de deo opspuit de alcohol inderdaat wat micro-organismen (mo´s) zal afdoden. echter wanneer deze vervlogen is zal er in mijn ogen weinig afdoding plaats vinden maar juist het vertragen van de ontwikkeling van mo´s. dit is deels verklaarbaar door het Hurdle (horden) systeem.

hoop dat je hier wat verder mee kan
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 13

Re: [scheikunde] deodorant en bacterien

Hoi, :)

Ja daar moet het wel mee lukken denk ik, vooral dat stukje van de vertraging van micro organismen is erg fijn om te weten.

Daar zat ik de hele tijd al over te twijfelen namelijk :P

Dankjewel barry!!

Berichten: 149

Re: [scheikunde] deodorant en bacterien

ArcherBarry schreef: Manon,

het vernouwen van de zweetklieren klinkt geloofwaardig maar ik daar geen antwoord op kunnen geven.
Kan het niet zo zijn dat wanneer de alocohol in contact komt met de huid het warmte uit de huid onttrekt om te verdampen. De huid registreert dit en neemt tegenmaatregelen door oa de zweetklieren te vernauwen (als het koud is zijn die ook niet nodig)

Dit is slechts een theorie van mijn kant... ik ben Chemist.. geen Anatoom..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] deodorant en bacterien

manon89 schreef: Hoi, :)

Ja daar moet het wel mee lukken denk ik, vooral dat stukje van de vertraging van micro organismen is erg fijn om te weten.

Daar zat ik de hele tijd al over te twijfelen namelijk :P

Dankjewel barry!!
graag gedaan, dat was onderdeel van een schoolopdracht van mij vorrig jaar

Maundu, dat lijkt me zeker een mogelijkheid maar alleen voor korte duur maximaal een 15 minuten denk ik, dan is alle alcohol verdampt en openen de kliertjes vanzelf weer denk ik. Die 24 uurs deo moeten dus waarscheinlijk anders werken. misschien de prikkelingen van de humectants of zuren.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 266

Re: [scheikunde] deodorant en bacterien

BHT is butyl hydroxyl tolueen en is een radicalenvanger. Een antioxidant dus, volgens mij dus niet echt nuttig tegen een bacterie

Berichten: 13

Re: [scheikunde] deodorant en bacterien

Okee dan had ik BHT wel verkeerd ingedeeld! Maar ik snap wat je bedoelt want een andere stof diende ook tegen vrije radicalen en was een atioxidant. Afbeelding

Dankjewel voor de correctie!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] deodorant en bacterien

ik heb dit ook nog gevonden
Isopropyl myristate is the ester of isopropanol and myristic acid.

[edit] Uses

Isopropyl myristate is used in cosmetic and topical medicinal preparations where good absorption through the skin is desired. It is also used as a pesticide-free treatment against head lice which works by dissolving the wax that covers the exoskeleton of head lice, killing them by dehydration.[2]
engelse wiki
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer