Springen naar inhoud

Azijnzuur kopen/ NaAc maken

• Log in om te kunnen reageren

sensey

sensey

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 december 2007 - 14:08

Ik wilde natriumacetaat maken (NaAc) om daarmee een oververzadigde oplossing te maken, wat me wel een veilige en leuke proef leek.

Ik dacht het te verkrijgen door azijnzuur met NaOH (ontstopper) te laten reageren. De K van de reactie ligt rond de 109, dus dat is al goed. Maar toen besefte ik dat het NaAc enkel zal neerslaan als de oplossing geconcentreerd genoeg is.

Zo'n geconcentreerde oplossing zal ik, denk ik nooit krijgen door te werken met de 8į azijn uit de keuken. Ik ben niet zoveel met een NaAc oplossing met nog wat restjes OH- of HAc erin.

Ik dacht aan een paar oplossingen:

-Ik kan een NaOH oplossing maken, het azijn erbij doen en dan water laten verdampen tot er genoeg NaAc is neergeslagen voor gebruik.

-Door verhitting water laten verdampen uit de azijn van thuis, maar hier twijfel ik zwaar of dan de azijn ook niet gaat verdampen.

-Ik kan ook geconcentreerdere azijn kopen, liefst ergens in een huishoudwinkel als dat daar verkocht wordt. Misschien is er schoonmaakazijn van hogere concentraties, ik weet het niet. Indien nodig kan ik altijd naar een scheikundewinkel gaan, maar liefst niet als het niet nodig is.

PS: ten slotte vraag ik me af of het wel 100% veilig is om ontstopper (ik heb gel) te mengen met azijnoplossing. Ik zie niet meteen problemen, er zal wel wat warmteontwikkeling zijn tijdens het mengen, maar het mag niet spetteren.

Ik heb al wel gehoord dat je geen water op een geconcentreerd zuur mag doen, misschien geldt voor een base hetzelfde en is het beter om het natronloog bij het azijn te doen dan andersom. Zowiezo gebruik ik handschoenen, een veiligheidsbril en natuurlijk ook een overall om mijn kleren te beschermen. Ontstopper is geen vriendelijk goedje en daarom ben ik er liefst voorzichtig mee ;).

Alvast bedankt voor de hulp

Jorn

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3329 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 december 2007 - 14:49

Jorn alles is relatief dus ook verdunnen, maar idd wanneer je water bij sterke (geconcentreerde) zuren doet kan dat gaan spatten, daarom moet je eerst het zuur bij een overvloed van water doen. het zelfde geld voor basen.

keukenazijn bevat ongeveer 4% azijnzuur, schoonmaak azijn ongeveer 10% en ik geloof ook nog wat andere stofjes.

Azijnzuur is vluchtig wanneer je het water wil laten verdampen dus dat is ook niet echt bevordelijk voor je rendement.

eventueel is er een aardig geconcentreerde NaOH oplossing te verkrijgen bij een betere drogist en mogelijk ook wel sterkere azijnzuur oplossingen, anders raad ik aan om een scheikundeleeraar lief aan te kijken voor een beetje ijsazijn.

m.v.g.
Barry

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

sensey

sensey

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 december 2007 - 11:12

Ok, ik zal dan proberen aan ijsazijn te geraken.

Geconcentreerde NaOH heb ik denk ik al, want is dat niet gewoon onstopper? Tenzij ze daarbij nog iets hebben bijgedaan, dat zou wel kunnen. Ik heb de fles eens bekeken en ik vond niet meteen de 'ingrediŽnten' van het product, er stond enkel op de voorkant "natriumhydroxide" :)

Ik kan altijd, zoals je zegt, naar de drogist gaan.

Veranderd door sensey, 13 december 2007 - 11:14

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 december 2007 - 13:30

Als daar ook metalen bolletjes inzitten of iets anders dat niet wit is, dan is het niet puur NaOH.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 december 2007 - 14:05

Natrium acetaat is typisch zo'n stof waarvan het nauwelijks de moeite loont om dat zelf te maken. Het is gemakkelijk te verkrijgen, bijv.

http://search.ebay.n...1&fcl=3&frpp=50

Het is zelfs gemakkelijker om natriumacetaat te krijgen dan ijsazijn. Dat laatste is wel te koop voor particulieren, maar het is even zoeken. Gebruik van huishoudazijn of schoonmaakazijn is lang niet altijd succesvol, omdat er vaak andere stoffen door heen zitten.

Veranderd door woelen, 13 december 2007 - 14:05

jonge

jonge

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 december 2007 - 19:50

Voor het maken van natriumacetaat hoef je geen ijsazijn en natriumhydroxide te hebben. Je kunt ook gewoon natuurazijn en soda (natriumcarbonaat) met elkaar mengen. Natuurazijn bevat ong 5% azijnzuur dus je moet ze daarna wel indampen.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 december 2007 - 21:24

Zoals ik schreef in mijn vorige post, azijn (en zeker natuurazijn, wat vaak een bruine kleur heeft) bevat andere stoffen naast de azijnzuur en water en dat geeft alleen maar een hoop rommel door je natrium acetaat. Inderdaad kun je prima gebruik maken van natriumcarbonaat en ook natriumbicarbonaat voldoet, maar de azijn is het grootste probleem. Je moet goed opletten dat je niet iets neemt waar vanalles door zit, zoals kruiden extract en zout. Met schoonmaakazijn maak je nog de beste kans.

sensey

sensey

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 december 2007 - 23:36

Ik zie het, het is interessanter om te kopen. Ebay is daarvoor de perfecte oplossing. Bedankt voor de hulp :P

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures