Springen naar inhoud

alcoholen aantonen

• Log in om te kunnen reageren

jonge

jonge

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 december 2007 - 20:36

hoi, ik wil graag weten hoeveel procent methanol er in mijn destillaat zit.
Ik zat laatst te denken hoe ik het makkelijkst aan methanol kon komen.
Als eerst zat ik te denken aan een droge destillatie van gedroogt planten afval zoals takken, bladeren enz. en dan het houtteer te destilleren, maar omdat je dan heel veel nodig had voor een klein beetje van dit product leek me dit geen goed idee. later heb ik het geprobeert te kopen, maar ik slaagde niet. Dus bleef er nog maar 1 ding over een destillatie van spiritus. Ik had de voorloop 200 ml, de middenloop 1000ml en de naloop 800ml apart opgevangen. Nu wil ik bepalen hoeveel methanol en hoeveel ethanol er in zit. Ik ken 2 mogelijkheden om de alcohol verhoudingen te bepalen.

1 Het soortgelijk gewicht opmeten. Het probleem is dat ik ook met een derde stof (water) te maken heb wat weer invloed heeft op het soortgelijk gewicht zodat ik niet op de verhoudingen kan komen. Ik zal deze laatste dan moeten verwijderen maar weet niet hoe. Misschien met watervrij natriumsulfaat al heb ik hier al een een experiment mee gedaan maar deze is niet geslaagt.

2 een indicator toevoegen en dan via de verkleuring bepalen wat de verhoudingen zijn. Maar ik weet niet welke ik toe moet voegen en eventueel niet weet hoe ik er aan komen moet.

Nu komt de vraag, wat kan ik het beste doen om dit te bepalen? Of hebben jullie nog andere andere ideën?
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!
bedankt alvast! ;)

Veranderd door jonge, 13 december 2007 - 21:15

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Robin85

Robin85

• >250 berichten
  • 365 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 december 2007 - 17:16

Ik denk dat je dat beter via gaschromatografie doet op een of andere waterbestendige kolom ofzo (chromosorb ofzo). Bepalen van alcoholen is volgens mij het allereenvoudigst op deze methode

Ramoonus

Ramoonus

• >100 berichten
  • 223 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 december 2007 - 12:43

Ik denk dat je dat beter via gaschromatografie doet op een of andere waterbestendige kolom ofzo (chromosorb ofzo). Bepalen van alcoholen is volgens mij het allereenvoudigst op deze methode

inderdaad gc lijkt me ook het handigst

density meten is ook makkelijk maar als de stof niet 100% zuiver is kun je door de dens. misleid worden

PS; zit er water in spiritus?
krijg je er met destileren toch uit?

Justus

Justus

• >25 berichten
  • 72 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 december 2007 - 16:57

PS; zit er water in spiritus?
krijg je er met destileren toch uit?

alcohol en water geheel ontmengen dmv destillatie? Dat gaat je mooi niet lukken :P Azeotropisch mengsel --> klik

JFeenstra

JFeenstra

• >100 berichten
  • 173 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2008 - 15:13

Inderdaad dat is niet destilleren zal nooit voor 100% gaan werken. ik denk dan ook dat GC de beste optie omdat dit een ratio aangeeft voor je product. zou wel een kalibratie reeks maken voor betere kwantitatieve bepalingen.

verder zal het ook moeten kunnen met SEC maar denk dat het verschil te klein is om te kunnen zien.

André B.

André B.

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2008 - 23:42

MeOH vormt geen azeotroop en daar ging het om, destilleren met een goede vigreux en de fracties met het kookpunt van MeOH opvangen. Even volume checken en klaar ;)
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures