[scheikunde] titratie van fenylalanine hydrochloride met NaOH

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 53

[scheikunde] titratie van fenylalanine hydrochloride met NaOH

Ik moet voor een taak voor het school de titratiecurve opstellen van fenylalanine hydrochloride (pKa1 = 2,20; pKa2 = 9,31) met NaOH.

Nu zit ik een beetje te twijfelen i.v.m. de "fenylalanine hydrochloride", dit is toch gewoon de zoutvorm van het aminozuur?

Dus als je je gewoon fenylalanine voorsteld met H2N-CHR-COOH (met R hier dan de tolueengroep als ik me niet vergis.). Dan is de hydrochloridevorm: Cl-H3N+-CHR-COO-H+ ?

Of vergis ik mij hier in?

Dus als je gaat titreren met NaOH gaan eerst de H+ en Cl- ionen wegreageren tot H2O en NaCl? En daarna ga je pas je aminozuur verder titreren tot alle protonen zijn afgegeven? Dus je zit zowiezo met de zoutvorm al voorbij je Ka1, dus in de (H3N+-CHR-COO-)-vorm?

Ik hoop snel iets te weten, want ik zit echt vast met dit probleem, alvast bedankt.
_Destroying in order to Create, Creating in order to Destroy_

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] titratie van fenylalanine hydrochloride met NaOH

psymage schreef: Ik moet voor een taak voor het school de titratiecurve opstellen van fenylalanine hydrochloride (pKa1 = 2,20; pKa2 = 9,31) met NaOH.

Nu zit ik een beetje te twijfelen i.v.m. de "fenylalanine hydrochloride", dit is toch gewoon de zoutvorm van het aminozuur?

Dus als je je gewoon fenylalanine voorsteld met H2N-CHR-COOH (met R hier dan de tolueengroep als ik me niet vergis.). Dan is de hydrochloridevorm: Cl-H3N+-CHR-COO-H+ ?

Of vergis ik mij hier in?

Dus als je gaat titreren met NaOH gaan eerst de H+ en Cl- ionen wegreageren tot H2O en NaCl? En daarna ga je pas je aminozuur verder titreren tot alle protonen zijn afgegeven? Dus je zit zowiezo met de zoutvorm al voorbij je Ka1, dus in de (H3N+-CHR-COO-)-vorm?

Ik hoop snel iets te weten, want ik zit echt vast met dit probleem, alvast bedankt.
Klopt inderdaad ja, je zult maar 1 omslagpunt tegenkomen.

Berichten: 53

Re: [scheikunde] titratie van fenylalanine hydrochloride met NaOH

Dus de reactie is:

Cl-H3N+-CHR-COO-H+ + NaOH -> NaCl + H2O + H3N+-CHR-COO-

H3N+-CHR-COO- + NaOH -> H2N-CHR-COO-Na+ + H2O (Ka2)

?
_Destroying in order to Create, Creating in order to Destroy_

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] titratie van fenylalanine hydrochloride met NaOH

Klopt inderdaad ja, je zult maar 1 omslagpunt tegenkomen. HCL is een sterk zuur dus in de zoutvorm is de carbonzuur gewoon geprotoneerd. Dus alleen de aminogroep is geladen en geionpaart met de chloride. De zoutvorm is dus neit het zwitterion. Zwitterionen lossen ook bar slecht op, nog een reden om dit niet te doen :D
Ik denk dat je er 2 zult zien.

Eerst de deprotonatie van de COOH en daarna titreer je de aminogroep van positief naar neutraal. HCL is een sterk zuur dus in de zoutvorm is de carbonzuur gewoon geprotoneerd. Dus alleen de aminogroep is geladen en geionpaart met de chloride. De zoutvorm is dus niet het zwitterion. Zwitterionen lossen ook bar slecht op, nog een reden om dit niet te doen :D

Eerst de deprotonatie van de COOH en daarna titreer je de aminogroep van positief naar neutraal.

Berichten: 53

Re: [scheikunde] titratie van fenylalanine hydrochloride met NaOH

Napoleon1981 schreef: Ik denk dat je er 2 zult zien.
Dus dan wordt de reactie:

(1) Cl-H3N+-CHR-COOH + NaOH + H+ -> NaCl + H2O + H3N+-CHR-COOH (titratie sterk zuur)

(2) H3N+-CHR-COOH + NaOH -> H3N+-CHR-COO-Na+ +H2O (Ka1)

(3) H3N+-CHR-COO-Na+ + NaOH -> H2N-CHR-COO-Na+ + H2O + Na+(Ka2)

?

Is "fenylalanine hydrochloride" dan hetzelfde als fenylalanine +HCl?

Dus volgens jou heb ik dan 2 omslagpunten, een bij de Ka1 en de andere bij Ka2?

Hoe doe ik dan de pH bepaling, bij het 1ste gewoon de pH berekenen van het sterk zuur HCl, bij het 2de de pH berekenen van de buffer tussen het volledig geprotoneerde AZ en het AZ met alleen een proton op de aminogroep, en bij het 3de de pH berekenen van de buffer tussen het AZ met een proton op de aminogroep en het niet-geprotoneerde AZ?

*EDIT*:

of wordt de reactie:

(1) Cl-H3N+-CHR-COOH + NaOH -> NaCl + H2O + H3N+-CHR-COO- (Ka1)

(2) H3N+-CHR-COO- + NaOH -> H2N-CHR-COO-Na+ + H2O (Ka2)

?
_Destroying in order to Create, Creating in order to Destroy_

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] titratie van fenylalanine hydrochloride met NaOH

Denk je dat je de pKa van een sterkzuur kan zien water? Je zal inderdaad eerst je sterke zuur weg titreren en dan 2 omslag punten krijgen. Dit zijn je pKa's. Als je dan de pH plot tegen hoeveel de hoeveelheid NaOH kun je gewoon de pKa aflezen toch?

Berichten: 53

Re: [scheikunde] titratie van fenylalanine hydrochloride met NaOH

Denk je dat je de pKa van een sterkzuur kan zien water?
Sorry, maar ik begrijp je vraag niet, bedoel je dat de Ka van HCl zowiezo veeeeeeel groter is dan Ka1?
_Destroying in order to Create, Creating in order to Destroy_

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] titratie van fenylalanine hydrochloride met NaOH

Sorry ik had mijn post even ge-edit.

Ja dat bedoel ik. Je titreert het gewoon weg. Je titreert H3O+ ipv van HCL.
1) Cl-H3N+-CHR-COOH + NaOH + H+ -> NaCl + H2O + H3N+-CHR-COOH (titratie sterk zuur)
Dat wilde ik duidelijk maken t.ov. deze reactie.

Berichten: 53

Re: [scheikunde] titratie van fenylalanine hydrochloride met NaOH

Napoleon1981 schreef:

Ja dat bedoel ik. Je titreert het gewoon weg. Je titreert H3O+ ipv van HCL.
Maar je H3O+ komt toch van de HCl?

dus volgende reactie is juist?

(1) Cl-H3N+-CHR-COOH + NaOH + H+ -> NaCl + H2O + H3N+-CHR-COOH (titratie sterk zuur)

Maar je moet toch overal die H+ (H3O+) neutraliseren met een Cl- deeltje, want gewoon vrije geladen ionen kunnen toch niet op zich bestaan in een oplossing? Dus dat wil zeggen dat er meer Cl- ionen moeten zitten dan het AZ om het ladingsevenwicht te behouden?
_Destroying in order to Create, Creating in order to Destroy_

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] titratie van fenylalanine hydrochloride met NaOH

Ok je lost het zout op. Het zout bestaat uit Cl-H3N+-CHR-COOH

De titatratie reacties worden dus.
1) Cl-H3N+-CHR-COOH + NaOH -> NaCl + H2O + H3N+-CHR-COO- (Ka1)

(2) H3N+-CHR-COO- + NaOH -> H2N-CHR-COO-Na+ + H2O (Ka2)
Sorry voor de verwarring. Je hebt inderdaad geen vrij zuur.

Berichten: 53

Re: [scheikunde] titratie van fenylalanine hydrochloride met NaOH

super, bedankt, ik denk dat ik nu verder kan :)
_Destroying in order to Create, Creating in order to Destroy_

Reageer