endoosmotische flow

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

endoosmotische flow

ik heb graag wat meer uitleg over de elektroosmotische flow bij CE.

naar mijn mening ontstaat deze door het aanleggen van een spanning over het capillair. dit is het gevolg van de silanolgroepen van het capillair?

door de flow gaan kationen en anionen en zelfs neutrale deeltjes bewegen. doch dient deze onder controle gehouden te worden of heb ik het mis?

onder controle bedoel ik stabiel ~ reproduceerbaar.

alvast bedankt,

Grtz

Berichten: 1.379

Re: endoosmotische flow

De vraag begrijp ik niet helemaal. Betekent CE capillair electroforese?

Welnu, een electro-osmotische flow door een capillair is analoog aan de waterflow door een dispers milieu onder invloed van een potentiaalgradient.

De snelheid hangt af van de zeta-potentiaal. En deze hangt weer af van de ioniseerbare groepen aan de capillairwand en de (lage) ionconcentratie in het water.

Electroforese is het omgekeerde van electro-osmose. Zoek eens verder op internet via de term zeta-potentiaal.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 266

Re: endoosmotische flow

De EOF treedt alleen significant op bij een hogere pH (als de silanol van je fused silica capillair negatief geladen is). Er wordt een soort dubbelllaag tussen de kationen in staal en de negatieve silanolen aangelegd. De kathode trekt de kationen aan en deze trekken de gehele oplossing met zich mee. Wel wat simpel gezegd want ben niet over zetapotentiaal enz begonnen

Bij lage pH is de EOF onbeduidend.

De EOF zorgt ook voor een propstroom (weinig piekverbreding) ipv de gebruikelijkere laminaire stroom in een capillair.

Je kunt best bij een nieuwe capillair een halfuur rinsen met 1N NaOH en tussen eke analyse een washstep met 0.1N NaOH.

dit is een goeie link: link

Reageer