Springen naar inhoud

Chloorgas maken (kleine hoeveelheid)

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

sensey

sensey

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 december 2007 - 12:38

Ik zou graag eens een kleine hoeveelheid chloorgas maken. Eigenlijk net genoeg opdat ik de groene kleur zou kunnen zien.

Ik heb al eens geprobeerd maar dan op zr kleine schaal, misschien te kleine schaal. Als 'reageerbuis' heb ik een zr klein parfumbuisje gebruikt (uitgekuisd), met een volume van ongeveer 1 cm³. Ik wilde eens proberen met 1 druppel bleekwater (dus ongeveer 0,025ml) .Als zuur heb ik enkele druppels 8 azijn gebruikt.

Als worst case-scenario heb ik dan berekend hoeveel chloorgas ik zou binnenkrijgen mochten alle Cl-atomen in de vorm van Cl2 opgenomen worden door mijn lichaam.

Ik kwam op:
10 μmol Cl2
omgezet: 700μg Cl2 Dus ongeveer 10μg/kg lichaamsgewicht, stel dat ik het hele mengsel zou opeten/opsnuiven of wat dan ook.

Zelfs blauwzuur heeft een LD-50 van 10 000μg/kg dus het leek me veilig. De hoeveelheid chloorgas kan 5x groter of kleiner zijn als wat ik berekend heb maar dat verandert niet veel aan de zaak.

Ook berekend dat de partieeldruk aan Cl2 ongeveer 1/4 atm zou zijn, maar aangezien ik met druppels werkte is dit maar een grootte-orde berekening. Om te voorkomen dat het buisje springt en ik alles op mij kreeg, liet ik het maar reageren zonder stop.

Lang verhaal, veel berekend, ik voeg 1 druppel bleekwater bij enkele druppels azijn. Schud vervolgens wat met het buisje en doe een paar stappen achteruit. Nadien doe ik de stop op het buisje. Maar ik zag geen geel/groene kleur.

Volgens mij komt het omdat het azijnzuur niet sterk genoeg was, en omdat de hoeveelheden zo belachelijk klein waren.

Wellicht weten jullie hoe ik de proef kan laten slagen. Want als het met grotere hoeveelheden moet (enkele ml) dan ben ik liever goed genformeerd. Ik voer het liever veilig uit.

Alvast bedankt voor de hulp

Jorn

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 december 2007 - 14:01

Veiligheid is belangrijk, maar het kan ook wat overdreven worden ;) .

Met die hoeveelheden zul jij nooit chloorgas zien, je kunt het echter al wel ruiken. Chloorgas heeft niet zo'n sterke kleur, je moet toch wel een redelijke hoeveelheid maken om het te zien.

Wat je zou kunnen doen is een jampot pakken en daar 30 ml chloorbleekmiddel in doen en daar ook 30 ml zoutzuur uit de bouwmarkt bij doen. Dan deksel LOSJES op de pot en voorzichtig een beetje heen en weer zwenken om het zuur en de bleek te mengen. Op deze manier zul je een weinig verdund chloor krijgen, net genoeg om het te zien. Met 5% bleek is het effect eigenlijk niet sterk genoeg, het meeste chloor blijft in oplossing, de vloeistof wordt dus flink groen.

Dit experiment moet je wel beslist buiten doen, anders wordt het toch wel benauwd. Als je van het chloor af wilt, dan doe je gewoon het deksel van die pot en laat je deze een paar minuutjes open staan. Als je dit allemaal buiten doet, dan overkomt je niks hoor, je zult het vast en zeker wel ruiken, maar je hoeft verder niet bang te zijn.

Hieronder een plaatje van 300 ml vrijwel puur chloor gas, gemaakt met chloortabletten voor een zwembad en 10% zoutzuur en het gas via een slangetje in de fles geleid:

Geplaatste afbeelding

Je ziet het, zelfs 300 ml puur chloorgas heeft nog niet zo'n sterke kleur.

Met azijn kun je geen chloor maken in zichtbare hoeveelheden. Het zuur is dan gewoon te zwak. Je kunt het wel degelijk ruiken dan, maar er treedt een evenwicht op, waarbij maar weinig chloor uit de oplossing ontsnapt. Chloor is best goed oplosbaar in water (zo'n 3 liter gas per liter water) en daarom moet je toch wel aardig wat maken, om het als gas uit oplossing te krijgen.

Veranderd door woelen, 16 december 2007 - 14:06

sensey

sensey

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 december 2007 - 16:14

Ok ik begrijp nu waarom ik niets zag :) Bedankt voor de uitleg.

Voor de mislukte proef heb ik bleekwater van 15 gebruikt, maar dat staat waarschijnlijk voor 15x3,2g = 48g actief chloor per liter.

Nu heb ik hier ook (voor het zwembad) een fles waarop staat:
NaClO: 96g/l
NaOH 29g/l

Dit is dubbel zo geconcentreerd, dus dan gaat er relatief minder chloorgas in de oplossing blijven steken.

Hoe dan ook ga ik nog wel even wachten met de proef. Ik moet trouwens ook nog zoutzuur kopen :P. Ik ben voorlopig vrij sterk-zuur-loos

Bedankt

Jorn

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3322 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 december 2007 - 18:49

zout/zwavelzuur bij de drogist of bouwmarkt zijn makkelijk te krijgen. eventueel kan je ook een oplossing van keukenzout electolyceren en krijg je ook chloorgas.

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 december 2007 - 19:27

En H2. Je moet dus alleen het gas opvangen aan de kant van de + pool. Immers 2 Cl- --> Cl2 + 2e-. Je kan zeggen dat de + pool de vrijgekomen elektronen opslurpt, vandaar dat daar het chloorgas ontstaat. Aan de andere kant gebeurt iets eenders met water, maar precies andersom: 2 H2O + 2e- --> 2 OH- + H2

Zeg ik er maar even bij zodat je ziet hoe het werkt, anders zit je dadelijk naar een electrochemische cel te kijken en alleen maar denken: kicken, het borrelt, waar is nu mijn chloor??

Veranderd door FsWd, 16 december 2007 - 19:29

sensey

sensey

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 december 2007 - 12:00

Als je pekel gewoon elektrolytiseert, is er aan de anode dan geen voorkeur voor de reactie: 4OH- -> O2(g) + 2H2O(l) + 4e- ?
Ik geloof wel dat het mogelijk is dat er een beetje chloorgas vrijkomt, maar zijn die concentraties dan niet te laag om kleur te kunnen zien?

In onze cursus staat dat dat je hogere concentraties krijgt door zo weinig mogelijk OH- -ionen aan de anode te hebben, en dit door het gebruik van een membraan.

Mja, maar onze prof verwoordde het zo: (zwart/wit): met membraan goed veel chloorgas, zonder membraan geen chloorgas. Aangezien het een cursus voor ingenieurs is, is het: met membraan: economisch, zonder niet economisch. Maar verder is hij er niet op ingegaan.

Toch bedankt voor de hulp

Jorn

koekoek1

koekoek1

• >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 december 2007 - 12:10

kun je er niet voor zorgen dat er een overmaat zoutzuur aanwezig is?

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 december 2007 - 12:50

Als je redelijk veel chloorgas wil maken, zodat je het kunt zien, dan is electrolyse niet het meest handig. Als jij pakweg 10% bleek hebt, neem dan zoutzuur van 10% en voeg deze bij elkaar. Met 10% bleek zul het echt gaan bruisen en borrelt er chloor uit de oplossing en zul je het zeker zien!

sensey

sensey

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 december 2007 - 21:23

Okay, het wordt dus zeker 10% bleek + zoutzuur :P

Maar de examens komen eraan, dus het zal voor erna worden. In februari heb ik een week vakantie, tijd genoeg dan voor proefjes :) .

Veranderd door sensey, 17 december 2007 - 21:23

kellyy-w

kellyy-w

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2009 - 18:28

hey,

ik werk in de thuiszorg en vandaag ben ik er per ongeluk achtergekomen hoe je chloorgas maakt.

namelijk; bleek en wc- eend met elkaar mengen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 juli 2009 - 11:53

hey,

ik werk in de thuiszorg en vandaag ben ik er per ongeluk achtergekomen hoe je chloorgas maakt.

namelijk; bleek en wc- eend met elkaar mengen.

Juist. 8-)

En het zal niet de eerste keer zijn dat hierdoor een dode valt.
Lekker erbovenhangend schoonmaken die toiletpot, met bleek en reiniger of WC-eend. Vervolgens bedwelmd raken door het chloorgas en voorover de pot in tuimelen. :x

Dit voegt geen nieuws toe.

Topic gesloten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures