[scheikunde] Fructose aantonen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 20

[scheikunde] Fructose aantonen

Heej

Ik moet met scheikunde woensdag bier gaan brouwen, hiervoor moeten we een origineel (wetenschappelijk) bier gaan brouwen.

We hadden eerst het idee om bier tegen bloedarmoede te maken, dit was echter niet zo'n goed idee, want je kreeg maar ernstig weinig ijzer ionen opgelost in bier.

Nu hebben we een ander, beter idee. We maken een bier tegen artrose, een bot aandoening die voorkomt bij oudere mensen, waarbij ze rare bulten krijgen of dat het bot gewoon verdwijnt.

Dit is te vertragen door de stom glucosamine. Dit maakt je lichaam zelf uit de stoffen fructose-6-fosfaat:

Afbeelding

en glutamine:

Afbeelding

De eerste, fructose-6-fosfaat is heel makkelijk te verkrijgen, deze zit namelijk in simpelweg honing.

Maar ik weet niet hoe ik aan glutamine kan komen.

We moeten ook nog een analyse maken, we moeten aantonen dat deze stoffen er in zitten. De belangrijkste vind ik fructose, want deze kan ik ook het makkelijkste toevoegen, het aantonen van fructose weet ik echter niet.

Als iemand mij weet te helpen, graag!

Alvast bedankt

Escyll

Berichten: 20

Re: [scheikunde] Fructose aantonen

Okee, we kunnen het glutamine al laten zitten, dat is het meest voorkomende aminozuur in ons lichaam, hoeft er dus niet in en hoeven we dus ook niet aan te tonen. MOOI

Nu enkel nog het aantonen van het fructose-6-fosfaat.

Berichten: 20

Re: [scheikunde] Fructose aantonen

Wat me ook op viel is de molecuulformule van fructose

C6H12O6: Glucose

Kan ik er van uitgaan dat je ze op dezelfde manier kunt aantonen.

Ik had ook gevonden dat het zou kunnen via fehlings reagens, kan dit ook echt, of toon ik dan een willekeurig suiker aan, wat dus in het bier al zit!!!

Dan nog iets, zou ik dan niet op het laatst de honing pas toe moeten voegen omdat het anders al vergaat met het gisten?

Alvast bedankt

Berichten: 20

Re: [scheikunde] Fructose aantonen

Nou, ik ben zelf nog verder gekomen,

Ik ben er al achter dat vergisten betekend: Glucose omzetten in fructose en dat weer omzetten in alcohol. Nu is mijn vraag. Houd ik dan nog wel een beetje fructose over?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Fructose aantonen

Gist kan een alcoholpercentage aan van maximaal 15%. Stel dat jij een fructosegehalte hebt, waar in totaal 30% alcohol uit kan komen volgens normale vergisting. Dan zou je een equivalent fructose van 15% alcohol overhouden.

Hou er rekening mee dat fructose een suiker is en dat je een zoet bier zal overhouden. Vergelijk het maar met donker bier.

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Fructose aantonen

Om nog even terug te komen op je ijzer. Je kunt ijzer wel chelaten met bijvoorbeeld EDTA. Dan krijg je het ijzer wel in oplossing en EDTA is een acceptabel toevoegingsmiddel in voeding (wordt veel in de farmaceutrische industrie gebruikt). Het enige risico van ijzer in hoge concentraties in oplossing is dat je oxidatie reacties kunt starten die de smaak zullen gaan bederven.

Berichten: 20

Re: [scheikunde] Fructose aantonen

Ik houd het nu lekker bij artrose nu ik al een heel eind ben, maar ik zou dus moeten zorgen dat 30% fructose is :S.

Hoeveel honing moet ik er dan wel niet in gooien? :S

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: [scheikunde] Fructose aantonen

vergeet niet dat fructose een zoetkracht heeft van ongeveer 114 en gewone suiker wordt gesteld op 100.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 20

Re: [scheikunde] Fructose aantonen

Ja, we krijgen dan dus een erg zoet bier, maar dat mag ook, is een beetje de bedoeling, hebben we het liefst!

Maar is dat te doen?

Jesper

Berichten: 20

Re: [scheikunde] Fructose aantonen

Alles is nu dus veranderd, we moeten namelijk toch gaan voor het bier tegen bloedarmoede. Dus we moeten toch voor elkaar weten te krijgen om ijzer ionen in bier te krijgen. Dit moet dus in een zure omgeving, omdat het een neerslag vormt met OH-.

Iemand ideëen om dit te doen, naast EDTA, waar ik nog naar moet kijken wat het is enz..

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: [scheikunde] Fructose aantonen

hoewel ik me dictaat over Bier hier niet heb wordt er vaak zoutzuur toegevoegd om de pH wat te drukken zodat ongewenste eiwitten gaan denatureren.

voor o.a. de smaak is brouwwater eigenlijk een 50/50 mengsel van leidingwater en demiwater. dit om metaalsmaak te voorkomen. als je dus extra ijzer ga toevoegen is de kans dus groot dat je een metaalsmaak krijg en dat het dus echt niet te drinken is.

waarom de verandereing?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 20

Re: [scheikunde] Fructose aantonen

mijn leraar vond ijzerionen een beter idee.

als je azijnzuur toevoegd en dan ijzerchloride oplost dan heb je toch ook ijzerionen in je bier? en dan doe ik wel iets meer demi water erbij 25/75?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: [scheikunde] Fructose aantonen

azijnzuur heeft 2 grote nadelen ten opzichte van zoutzuur.

1 het heeft een hele sterke geur die je bier behoorlijk verpest

2 het is een zwak zuur dus moet je er meer van toevoegen wat dan weer bijdraagt aan punt 1

zoutzuur reageert vaak met de aanwezige kalium tot kaliumchloride (opgelost natuurlijk) dat een bittere smaak heeft en dus niet opvalt in het bier.

ik denk dat je leeraar maar even met Grolsch moet bellen ofzo. anders misschien met de drankentechnoloog op een van de agrarische mbo of hbo scholen in ons land.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 20

Re: [scheikunde] Fructose aantonen

De leraar heeft ons wat tips gegeven (ik heb nu scheikunde)

We kunnen gewoon citroen(sap) gebruiken. Dit vond hij goed, in deze omgeving kunnen we ijzerionen opgelost krijgen. Het hoeft niet persee te werken, als de theorie en het idee maar goed is.

Maar wel bedankt voor alle tips, ik ben er wel een eind mee opgeschoten! :D

Maar we moeten ook de ijzerionen aantonen straks, de meneer gaf ons een tip: PRISMA :S

Nu snappen we er helemaal niks meer van, nja, helemaal, we krijgen de ionen al erin opgelost, maar nu het aantonen nog en dan zijn we jullie eeuwig dankbaar :D !

Berichten: 77

Re: [scheikunde] Fructose aantonen

Hey beste bierlui,

Het aantonen van ijzer kan natuurlijk altijd met AAS atomaire absorptie spectrometrie. of misschien een kationenwisselaar?

veel succes

Reageer