[scheikunde] PWS Waterraket

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] PWS Waterraket

Voor mijn PWS ga ik de dichtheid van het water dat in de waterraket gaat veranderen.

Helaas kan je met een in water makkelijk oplosbare stof niet een zo grote dichtheid varieren

met suiker tussen de 1 (water) en de 1,5 (suikersuikerwater)

ik zoek dus een stof met een dichtheid van lager dan de 1 (dit wordt wss alcohol of slaolie of zoiets) of hoger dan 1.4

die vloeibaar is, niet al te duur en waarbij het niet erg is als het op een voetbalveld komt want daar ga ik het afschieten :S

een geen schadelijke stof dus

iemand ideeen?
Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre

Ni de réussir pour persévérer

(Guillaume le Taciturne)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] PWS Waterraket

Volgens mij kom je niet veel hoger in dichtheid dan dan die 1.5 van een suikeroplossing. Anders moet je gebruik gaan maken van schadelijke/giftige vloeistoffen zoals broom of kwik en dat wil je niet.

Voor de lagere dichtheid kun je waarschijnlijk het beste ethanol of spiritus gebruiken (d ≈ 0.8).

Hier vind je een tabel met dichtheden van vloeistoffen. Helaas zijn de meeste niet geschikt voor een grasveld.

Je moet er (vooral) met je suikeroplossing ook rekening mee houden dat niet alleen de dichtheid is toegenomen, maar ook dat de oplossing veel visceuzer is dan water. Dat kan je experiment misschien nog wel meer beïnvloeden. Als alternatief kun je voor een verzadigde zoutoplossing kiezen (d =1.23), dat is in ieder geval niet zo visceus.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] PWS Waterraket

Als alternatief kun je voor een verzadigde zoutoplossing kiezen (d =1.23), dat is in ieder geval niet zo visceus.
Maar ook niet zo gezond voor het gazonnetje.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] PWS Waterraket

Moet het bij kamertemperatuur? :twisted: Vloeibare methaan of vloeibare stikstof zijn een stuk lichter....

Berichten: 5

Re: [scheikunde] PWS Waterraket

jep ik wou het graag buiten doen

maar wat is de dichtheid van sinas of van andere frisdranken want die kan ik ook gewoon gebruiken

ik zit er nu overna te denken om spiritus te doen en oplossing van suiker 3kg/L
Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre

Ni de réussir pour persévérer

(Guillaume le Taciturne)

Berichten: 44

Re: [scheikunde] PWS Waterraket

Spiritus, dat is leuk als iemand meteen nadat je klaar bent een brandende sigaret op het voetbalveld gooit :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] PWS Waterraket

Frisdrank kun je zien als een 10% suikeroplossing.

Succes met je stroopraket!

Reageer