NMR spectra van quercetin + chemical shift

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 24

NMR spectra van quercetin + chemical shift

Hallo,

Ik heb van mijn stagedocent gehoord dat de chemical shift van een stofje niet alleen afhangt van de elektronendichtheid, maar ook van het zwaartepunt van het desbetreffende molecuul. Kan iemand mij dit effect uitleggen?

En ten tweede, ik heb een spectrum van quercetin. (ik weet alleen niet hoe ik een afbeelding in moet laden in het forum)

Als ik deze pieken uitvegroot zie je dat elk piekje ook nog apart is opgesplitst. Dus elke singlet bestaat uit 2 pikejes aan de top.

Kan iemand mij uitleggen waarom elk piekje nogmaals wordt opgesplits?

Alvast bedankt.
"Niet geschoten is altijd mis"

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: NMR spectra van quercetin + chemical shift

Ik heb van mijn stagedocent gehoord dat de chemical shift van een stofje niet alleen afhangt van de elektronendichtheid, maar ook van het zwaartepunt van het desbetreffende molecuul. Kan iemand mij dit effect uitleggen?
Volgens mij is er geen enkele correlatie tussen de chemical shift en het zwaartepunt van het molecuul. De chemical shift wordt bepaald door de mate van 'shielding' van de kern. Dus of je docent bedoeld iets anders of hij/zij heeft het bij het verkeerde eind.

Misschien wordt er wel gedoeld op de relaxatietijden van de kernen. Deze relaxatie is afhankelijk van de beweeglijkheid van (een deel van) het molecuul en kan dus afhankelijk zijn van de positie van het atoom ten opzichte van het zwaartepunt.
En ten tweede, ik heb een spectrum van quercetin. (ik weet alleen niet hoe ik een afbeelding in moet laden in het forum)

Als ik deze pieken uitvegroot zie je dat elk piekje ook nog apart is opgesplitst. Dus elke singlet bestaat uit 2 pikejes aan de top.

Kan iemand mij uitleggen waarom elk piekje nogmaals wordt opgesplits?
Dit zijn de 4-bands koppelingen (over 4 bindingen ipv normaal gesproken 3). Deze zijn vaak erg klein (maximaal een paar hertz) maar bij starre geconjungeerde systemen (aromaten) zijn ze nog groot genoeg om ze te kunnen zien.

Reageer