Springen naar inhoud

hoe hygroscopisch is Natriumchloride

• Log in om te kunnen reageren

wouter1234

wouter1234

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 december 2007 - 16:17

Goedemiddag,

Bijna altijd kan in de literatuur teruggevonden worden dat wanneer men over NaCl spreekt het gaat om een witte hygroscopische stof.

Zijn er ergens gegevens beschikbaar van hoeveel water er kan opgenomen worden door NaCl?

mvg,

Wouter

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Robin85

Robin85

• >250 berichten
  • 365 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 december 2007 - 17:11

Voor zover ik weet is NaCl niet hygroscopisch. De reden dat keukenzout desalniettemin hygroscopisch is, is door het aanwezige MgCl2

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 december 2007 - 17:52

Voor zover ik weet is NaCl niet hygroscopisch. De reden dat keukenzout desalniettemin hygroscopisch is, is door het aanwezige MgCl2

Voor mij is dit nieuw...

Ik heb altijd gedacht (geweten) dat keukenzout matig hygroscopisch is. Matig in vergelijking met bijv. magnesiumchloride en calciumchloride.

De hoeveelheid waterdamp die kan worden opgenomen is volgens mij niet eenduidig te zeggen. Deze zal ondermeer afhangen van de kristalgrootte: hoe kleiner de kristallen, hoe meer vochtopname mogelijk is.

Veranderd door Marjanne, 18 december 2007 - 17:53

Robin85

Robin85

• >250 berichten
  • 365 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 december 2007 - 18:41

misschien ben ik mis en is het CaCl2 die zo hygroscopisch is.

"Calcium chloride is so hygroscopic that it eventually dissolves in the water it absorbs: this property is called deliquescence (see below). " (wiki)

Ik dacht dat ik eens van een chemiedocent gehoord had dat NaCl op zichzelf niet hygroscopisch was.

Verder vond ik dit ook nog: "Deliquescent salts include calcium chloride, magnesium chloride, zinc chloride, Carnallite (KCl*MgCl2*6H2O,) and the strong base sodium hydroxide " (wiki)

EDIT:

trouwens, als je nu een bekende hoeveelheid NaCl wat laat drogen in een oven op 110 dan kun je het wegen en nadien enkele urenblootstellen aan de lucht of een andere vochtig medium en zo de gewichttoename te weten komen. Echter in de veronderstelling dat enkel H2O opgenomen wordt door het zout

Veranderd door Robin85, 18 december 2007 - 18:50

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 18 december 2007 - 18:49

Ik vermoed dat de mate van wateropname afhankelijk is van de kristalgrootte zoals Marjanne als aangaf. Ik heb jarenkang een boorkern van steenzout op mijn buro gehad die geen enkel teken vertoonde van wateropname, de buitenkant bleef hard en droog.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2007 - 01:21

Volgens de fasenleer kan NaCl tussen nul en min tien graden Celcius twee moleculen kristalwater opnemen. Dat vind je in de dikke Holleman-Wyberg. Als ik de beschikking had over "pro analyse " keukenzout zou ik een open schaaltje zout in een diepvries willen zetten om te kijken wat er dan gebeurt.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures