eenheidscellen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

eenheidscellen

Hallo,

ik weet niet of iemand me kan helpen maar ik krijg hier kop noch staart aan een deel uit mn cursus

bij de ionaire binding gaat het over eenheidscellen. de kubische klasse wordt onderverdeeld in een eenvoudige kubus/lichaamsgecenterde kubus en vlakgecenterde kubus. daar staat dan bv bij de eenvoudige kubus 8/8= 1 atoom per eenheidscel, en bij de lichaamsgecenterde (8/8)+1= 2 atomen per eenheidscel. ik snap niet wat ze bedoelen met het aantal atomen per eenheidscel, is dit het aantal effectieve atomen, of het aantal verschillende atomen? en hoe komen ze dat aan dat aantal, ik kan er echt geen logica in zien...

khoop dat mn vraag een beetje duidelijk is, 't is moeilijk uit te leggen wat ik wil vragen, want ik snap zelfs niet eens wat ik niet snap...

Re: eenheidscellen

Lastig, maar ik zal het proberen.

1.Je eenvoudige kubus heeft 8 hoekpunten met op elke hoek een atoom.

2 Op elk hoekpunt raken 8 kubussen uit het kristalrooster elkaar.

3 Elk atoom behoort dan voor 1/8 toe aan elke kubus

4 In elke kubus zitten dan 8(hoekpunten) x 1/8 atoom/per hoekpunt = 1 atoom/kubus

Berichten: 3

Re: eenheidscellen

superbedankt! twordt me allemaal veel duidelijker :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: eenheidscellen

Deze benadering is juist, en voor de kristalbeschrijving geldt dat de hoekpunten identiek zijn en er dus ook op elk hoekpunt hetzelfde atoom moet liggen. Voor de volledigheid voeg ik alleen toe dat lang niet altijd op de hoekpunten van een eenheidscel ook werkelijk een atoom zit. Voor zouten kan dat wel, maar bij de meeste organische kristallen kan dat helemaal niet (uit overwegingen van de symmetrie van de moleculen). Als de atomen niet precies op de hoekpunten van een kubus liggen worden het er ook veel meer dan 8 (bij een kubus voor een algemeen atoom minimaal 24 en maximaal 192, afhankelijk van de ruimtegroep).

Berichten: 1.379

Re: eenheidscellen

Volgens mijn berekening bevat een bcc ( bodycentered cubic) eenheidscel 2 atomen en een fcc (face centered cubic) cel 4 atomen. Als je over kristalmodellen beschikt kun je daarbinnen octaedrische en tetraedrische holten aanwijzen. Je ziet dan ook dat fcc compacter gestapeld is dan bcc.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: eenheidscellen

Even preciseren: bcc bevat twee equivalente atomen, en fcc vier equivalente atomen. Dat betekent niet dat de cel er niet meer kan bevatten, maar dat elk atoom in sets van 2/4 in een eenheidscel voorkomt.

Overigens is dat eigenlijk niet zo belangrijk, behalve als je toevallig de maten van die eenheidscellen kent en wilt weten wat de dichtheid is, of als je diffractie-experimenten wilt verklaren. De keuze voor een eenheidscel die eigenlijk 2 of 4 keer zo groot is als de echte "eenheid" in het kristal wordt alleen zo genomen omdat de cel dan een mooie kubische symmetrie heeft. Je kunt best een eenheid kiezen met een andere vorm die slechts 1x alle equivalente atomen bevat.

Reageer