Elutiesterkte Methanol - Ethanol

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Elutiesterkte Methanol - Ethanol

Ik heb een vraag over de elutiesterkte.

Ik heb als vooropleiding micro- biologie, alleen moet ik voor mijn vervolg opleiding een project HPLC doen. Soms kom ik woorden tegen die ik niet kan onderbrengen.

Ik moet voor het project parabenen in creme's analyseren. En heb hiervoor het volgende voorschrift gekregen: Voorschrift

De mix die gebruikt wordt en de mobile fase is ethanol met milliQ. Alleen wordt mij verteld dat ik beter methanol kan gebruiken hiervoor. Alleen waarom??

Heb gehoord dat het iets met de elutiesterkte te maken heeft. Alleen wat niet wat elutiesterkte is. Dus als iemand mij dat kan uitleggen of een geschikte site ervoor weet dan hoor ik het graag.

Berichten: 677

Re: Elutiesterkte Methanol - Ethanol

Volgens het voorschrift is de mobiele fase een mengsel van THF/ACN/MeOH/H2O, en niet ethanol/water zoals je in je post zegt.

De elutiesterkte is de mate waarin een eluent in staat is om een component van de kolom te elueren. De elutiesterkte is groter naarmate de polariteit van het eluent beter lijkt op de polariteit van de stationaire fase.

Vermits een C18 fase apolair is, en ethanol minder polair is dan methanol, is de elutiesterkte van ethanol groter dan van methanol. Een gegeven component zal bij ethanol als eluent een kleinere retentietijd hebben dan bij methanol.

Berichten: 5

Re: Elutiesterkte Methanol - Ethanol

Vermits een C18 fase apolair is, en ethanol minder polair is dan methanol, is de elutiesterkte van ethanol groter dan van methanol. Een gegeven component zal bij ethanol als eluent een kleinere retentietijd hebben dan bij methanol.
Het klopt dat er in het voorschrift een mengsel van THF/ACN/MeOH/H2O voor de mobiele fase wordt gebruikt, echter moest ik dit aanpassen van de docent. Die zei dat het ook met ethanol of methanol kon.

Alleen moest ik zelf uitzoeken welke van de 2 het beste is. Waarna ik menige verslagen heb doorgespit waar allemaal methanol in gebruikt wordt.

Alleen wordt in een van die verslagen genoemd dat methanol juist een grotere elutiesterkte heeft dan ethanol.

Dat is in tegenstrijd met jou antwoordt :-k

Berichten: 2.399

Re: Elutiesterkte Methanol - Ethanol

Ethanol wordt niet veel gebruikt in reversedphase chromatografie. Hou er rekening mee wanneer je een verslag leest dat het hier over RP-LC gaat en niet over normal phase. Verder denk ik dat THF in deze analise nog wel eens een belangrijke rol kan spelen bij je scheiding.

Reageer