kaliumwaterstofftalaat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 19

kaliumwaterstofftalaat

Beste forumleden,

bij ons op het lab moest ik een titerstellen van NaOH 0,1 mol...heel simpel....

daarvoor weeg je een hoeveelheid kaliumwaterstofftalaat af en los je het op in demin water. MAAR na alles te hebben gedaan, blijft de titrator toch een te lage titer geven.

electrode is goed

titrator is goed

de Natronloog is goed

wat ik eraan zat te twijfelen is dus de kaliumwaterstofftalaat...

kan dat kloppen? of weet er iemand een andere reden voor???

alvast erg bedankt,

Berichten: 119

Re: kaliumwaterstofftalaat

waarom stel je een titer NaOH niet met HCL????

veel makkelijker

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: kaliumwaterstofftalaat

tjiddles schreef: waarom stel je een titer NaOH niet met HCL????

veel makkelijker
In principe wel, maar dan moet je wel de titer van de HCl oplossing nauwkeurig weten.

Zou het niet kunnen dat je kaliumwaterstofftalaat kristalwater bevat en dat je daarom minder kaliumwaterstofftalaat inweegt dan je zou vermoeden? Het zou wel de lage titer verklaren.

Wikipedia:
It is, however, slightly hygroscopic and is generally kept in a desiccator before use
http://en.wikipedia.org/wiki/Potassium_hydrogen_phthalate

Maar misschien is je balans niet goed. Al gecalibreerd vandaag?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 19

Re: kaliumwaterstofftalaat

dus je kan een titer ook stellen met HCL als je de titer van weet??

mijn balans dagelijks gecalibreerd zou het kunnen zijn dat mijn kaliumwaterstofftalaat vocht heeft gevat, want ik heb hem in de stoof gezet en de titrator geeft aan de nieuwe titer 0,10052

bedankt

Berichten: 1.379

Re: kaliumwaterstofftalaat

Bij mijn weten is oxaalzuur de beste oertiterstof (inweegstof), zowel voor de acidimetrie als de oxydimetrie. Het vormt stabiele kristallen waarvan de samenstelling nauwkeurig bekend is. HCl voldoet niet aan deze eisen en is bovendien vluchtig.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 19

Re: kaliumwaterstofftalaat

beste leden,

heel erg bedankt om jullie moeite, maar ik ben er achter gekomen samen met mijn collega waarom we zo'n lage titer kregen namelijk, in de kaliumwaterstofftalaat was er dus vocht, we hebben heb in de stoof gezet en zo konden we de vocht ervan uithalen en kregen een uitstekende titer...

dus bijdeze nogmaal bedankt ;)

Berichten: 223

Re: kaliumwaterstofftalaat

Bij mijn weten is oxaalzuur de beste oertiterstof (inweegstof), zowel voor de acidimetrie als de oxydimetrie. Het vormt stabiele kristallen waarvan de samenstelling nauwkeurig bekend is. HCl voldoet niet aan deze eisen en is bovendien vluchtig.
en kaliumwaterstofftalaat is een goede 2e

blijkt uit onderzoek door mijzelf en collega`s

Reageer