Uitleg chemoluminescentie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Uitleg chemoluminescentie

Hallo,

Wij hebben onlangs een proef gedaan met luminol. We hebben hierbij een recept gebruikt die de volgende bestandsdelen bevatte:

100 ml water

0,4 gr natronloog

0.1 gr Luminol

Hierbij hebben wij steeds een bepaalde hoeveelheid glorix bijgevoegd om zodoende de reactieintensiteit en -snelheid te onderzoeken.

Echter wij zouden graag het ontstaan van het blauwe licht willen begrijpen. De sites die wij tegenkwamen legden dit nogal verschillend uit, met ingewikkelde termen die wij net aan het behandelen zijn. het heeft met oxidatie te maken las ik. Hopelijk kan iemand ons helpen, zouden we zeer op prijs stellen!

Vriendelijke groet.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Uitleg chemoluminescentie

In deze topic vind je al behoorlijk wat info en ook nog wat linkjes. Kijk deze maar eens door, dan vind je misschien wel wat je zoekt.

Berichten: 2

Re: Uitleg chemoluminescentie

Bedankt.

Echter, ik kon niks vinden over de oxidatie die plaatsvindt in de reactie.

Zou iemand ons dit kunnen uitleggen?

"Het terugvallen van de electronen uit de aangeslagen toestand naar de grondtoestand zorgt ervoor dat er licht uitgezonden wordt." Dat is duidelijk, bedankt hiervoor!

Berichten: 149

Re: Uitleg chemoluminescentie

Ik heb recentelijk een project gedaan hierover,

in deze pdf vind je de hele synthese die plaatsvind in een glowstick:

http://courses.chem.psu.edu/chem36/Chem36H...ght%20Stick.pdf

dit zou je helemaal moeten helpen

succes!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Uitleg chemoluminescentie

luminol schreef: Bedankt.

Echter, ik kon niks vinden over de oxidatie die plaatsvindt in de reactie.

Zou iemand ons dit kunnen uitleggen?

"Het terugvallen van de electronen uit de aangeslagen toestand naar de grondtoestand zorgt ervoor dat er licht uitgezonden wordt." Dat is duidelijk, bedankt hiervoor!
De oxidatie (plaatje van het mechanisme) staat beschreven in bovenstaande topic in de reactie van Chemaster op zo 22 januari 2006 om 11:25 uur. Waterstofperoxide treedt hier op als oxidator van luminol.

Reageer