Springen naar inhoud

vitamine D


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Bolsius

    Bolsius


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 december 2007 - 16:56

Mijn dochter van 3 heeft een potje vitamine D wrsch 400 tabletjes a 2,5 microgram leeggesnoept. Na overleg met de huisarts hoeft er niets te gebeuren maar als ik zoek op dit item dan word ik toch ongerust van de bijwerkingen en complicaties die bij een overdosis optreden. Moet ik mij nu zorgen maken?? Marica

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Marjanne

    Marjanne


  • >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 december 2007 - 17:16

De overdoses die op het Chemieforum zijn besproken zijn langdurige overdoses.

Als de huisarts geen verdere actie nodig vindt, dan zou ik me geen grote zorgen maken. Wellicht is het zinvol om je kind de komende dagen goed in de gaten te houden. Maar een eenmalige overdosis wordt door zijn lever wel opgelost.

#3

ArcherBarry

    ArcherBarry


  • >1k berichten
  • 3311 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 december 2007 - 17:37

de stof die in de tabletjes zit is vaak geen zuivere vitamine D maar een stof die het lichaam gebruikt om vit d te maken. meestal kan er een x hoeveelheid worden opgenomen en gemaakt en meer niet. deze hoeveelheid ligt meestal niet zo heel erg ver boven de dagelijkse behoefte en valt wel mee.

wel raad ik aan om je dochter veel vezels te geven en veel te laten drinken zodat ze meer ontlasting produceert. daarmee gaat er ook veel van de provitamine uit haar lichaam.

aub. houd rekening dat ik geen arts ben maar een laatste jaars HBO student Voedingsmiddelentechnologie en dus geen medische achtergrond heb.

Veranderd door ArcherBarry, 20 december 2007 - 17:38

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

 

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!


#4

DrQuico

    DrQuico


  • >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 december 2007 - 17:56

Ik neem aan dat het om tabletten met vitamine D2 (calciferol) gaat.

De effecten die met een overdosis gepaard gaan openbaren zich veelal tussen de 2 en 8 dagen na de overdosis las ik hier.
Het belangrijkste effect is het optreden van 'hypercalcemia' wat betekent dat je een verhoogde hoeveelheid calcium in het bloed hebt.

Wanneer je je erg zorgen maakt kun je je huisarts voorstellen om een bloedonderzoek naar de calciumconcentratie in het bloed, en de lever en nierfunctie te laten doen. Dan heb je wat meer zekerheid.

#5

DrQuico

    DrQuico


  • >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 december 2007 - 19:41

de stof die in de tabletjes zit is vaak geen zuivere vitamine D maar een stof die het lichaam gebruikt om vit d te maken. meestal kan er een x hoeveelheid worden opgenomen en gemaakt en meer niet. deze hoeveelheid ligt meestal niet zo heel erg ver boven de dagelijkse behoefte en valt wel mee.

Er zit gewoon zuiver vitamine D (D2 of D3) in de tabletten hoor, geen provitamine.

#6

ArcherBarry

    ArcherBarry


  • >1k berichten
  • 3311 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 december 2007 - 21:08

ok dan ben ik in de war, sorry maar zoals ik al zij ben ik geen medicus

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

 

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!


#7

Napoleon1981

    Napoleon1981


  • >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 december 2007 - 17:59

Vitamine overdosis kan bijna niet, je lichaam scheidt het gewoon uit in de urine. Normaal heb je wat active reabsorptie uit de urine terug de bloedbaan in, maar dit process is snelverzadigt dus je plast de overdosis vitamine zo uit.

Inderdaad geen zorgen over maken.

#8

Fuzzwood

    Fuzzwood


  • >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 december 2007 - 18:40

Was dat niet alleen bij wateroplosbare vitaminen zo? Ik meen me te herinneren dat je wel degelijk een overdosis vitamine A kunt hebben; die vetoplosbaar is.

#9

biochemiefreak

    biochemiefreak


  • >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 december 2007 - 19:40

Dat is inderdaad zo bij vitamine A, maar vitamine D wordt volgens mij niet zo effectief opgeslagen in het lichaam en daardoor wordt het ook sneller afgebroken. Wel zou een hele hoge dosis je balans van calcium in de war kunnen gooien, zoals Martijn ook al aangaf.

MvG Ron

#10

ArcherBarry

    ArcherBarry


  • >1k berichten
  • 3311 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 december 2007 - 11:26

sorry, alle vet oplosbare vitamines kunnen een overdosis geven. alleen idd is die van vit D het snelste weg en minste schadelijk.

water oplosbare vitamines kunnen idd bijna geen overdosis geven wanneer de nieren goed functioneren.

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

 

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!


#11

*_gast_Gerard_*

  • Gast

Geplaatst op 22 december 2007 - 13:51

In de litteratuur vindt ik geen enkel case report waarin een fatale afloop wordt beschreven. Wel enkele gevallen van zeer hoge dosissen waarbij als erstigste symtomen sterke darmkrampen en verstopping worden vermeld maar in geen geval werd gevolgschade geconstateerd.

#12

Apotheker

    Apotheker


  • >100 berichten
  • 158 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 december 2007 - 13:58

Hallo, ik ben paramedicus maar het zou nu wel wat aan de late kant zijn: een flinke lepel vloeibare paraffine laten innemen gedurende een paar dagen achter elkaar kan de overtollige vitamine D wegvangen en met de stoelgang doen verwijderen. Het idee is dat vitamine D (uit het rijtje ADEK) lipofiel is en paraffine (waarin de vitamine D oplost) niet door het lichaam wordt geresorbeerd uit de darmen en hierdoor onttrokken wordt. Echter: je moet hiermee zo snel mogelijk mee beginnen om een maximaal effect te krijgen.

Wees echter voorzichtig ermee omdat paraffine een laxeermiddel is en het eigenlijk na een paar dagen niet zo effectief is omdat het grootste gedeelte al verdeeld is in het lichaam(svet).

Voor een kind kan een zeer hoge dosis vitamine D op den duur (vanwege groei van botten) soms rare vergroeiingen geven, dus het is niet zonder gevaar.

#13

*_gast_Gerard_*

  • Gast

Geplaatst op 24 december 2007 - 14:22

Voor een kind kan een zeer hoge dosis vitamine D op den duur (vanwege groei van botten) soms rare vergroeiingen geven, dus het is niet zonder gevaar.

Dit geldt voor een langdurige te hoge dosering, niet voor een eenmalige acute intoxicatie.

#14

ArcherBarry

    ArcherBarry


  • >1k berichten
  • 3311 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 december 2007 - 19:04

ehh apotheker

is parafine niet volledig gehard vet?

en als je daar een eetlepel van naar binnen gooi je letterlijk de hals dicht gooit met gestold vet?

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

 

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!


#15

linolium

    linolium


  • >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2008 - 16:09

Vit D intoxicatie kan lieden tot hyperparathyro´die wat dus een verhoogde werking is van de schildklier.
Vit D zorgt ervoor dat er meer Calcium geresorbeerd wordt door de darm waardoor het Calcium metabolisme bij een tekort of overdosis verstoordt wordt.

Er kan dus degenlijk wel teveel aan vitaminen ingenomen worden





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures