vitamine D

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 1

vitamine D

Mijn dochter van 3 heeft een potje vitamine D wrsch 400 tabletjes a 2,5 microgram leeggesnoept. Na overleg met de huisarts hoeft er niets te gebeuren maar als ik zoek op dit item dan word ik toch ongerust van de bijwerkingen en complicaties die bij een overdosis optreden. Moet ik mij nu zorgen maken?? Marica

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: vitamine D

De overdoses die op het Chemieforum zijn besproken zijn langdurige overdoses.

Als de huisarts geen verdere actie nodig vindt, dan zou ik me geen grote zorgen maken. Wellicht is het zinvol om je kind de komende dagen goed in de gaten te houden. Maar een eenmalige overdosis wordt door zijn lever wel opgelost.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: vitamine D

de stof die in de tabletjes zit is vaak geen zuivere vitamine D maar een stof die het lichaam gebruikt om vit d te maken. meestal kan er een x hoeveelheid worden opgenomen en gemaakt en meer niet. deze hoeveelheid ligt meestal niet zo heel erg ver boven de dagelijkse behoefte en valt wel mee.

wel raad ik aan om je dochter veel vezels te geven en veel te laten drinken zodat ze meer ontlasting produceert. daarmee gaat er ook veel van de provitamine uit haar lichaam.

aub. houd rekening dat ik geen arts ben maar een laatste jaars HBO student Voedingsmiddelentechnologie en dus geen medische achtergrond heb.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: vitamine D

Ik neem aan dat het om tabletten met vitamine D2 (calciferol) gaat.

De effecten die met een overdosis gepaard gaan openbaren zich veelal tussen de 2 en 8 dagen na de overdosis las ik hier.

Het belangrijkste effect is het optreden van 'hypercalcemia' wat betekent dat je een verhoogde hoeveelheid calcium in het bloed hebt.

Wanneer je je erg zorgen maakt kun je je huisarts voorstellen om een bloedonderzoek naar de calciumconcentratie in het bloed, en de lever en nierfunctie te laten doen. Dan heb je wat meer zekerheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: vitamine D

ArcherBarry schreef: de stof die in de tabletjes zit is vaak geen zuivere vitamine D maar een stof die het lichaam gebruikt om vit d te maken. meestal kan er een x hoeveelheid worden opgenomen en gemaakt en meer niet. deze hoeveelheid ligt meestal niet zo heel erg ver boven de dagelijkse behoefte en valt wel mee.
Er zit gewoon zuiver vitamine D (D2 of D3) in de tabletten hoor, geen provitamine.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: vitamine D

ok dan ben ik in de war, sorry maar zoals ik al zij ben ik geen medicus
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 2.399

Re: vitamine D

Vitamine overdosis kan bijna niet, je lichaam scheidt het gewoon uit in de urine. Normaal heb je wat active reabsorptie uit de urine terug de bloedbaan in, maar dit process is snelverzadigt dus je plast de overdosis vitamine zo uit.

Inderdaad geen zorgen over maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vitamine D

Was dat niet alleen bij wateroplosbare vitaminen zo? Ik meen me te herinneren dat je wel degelijk een overdosis vitamine A kunt hebben; die vetoplosbaar is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: vitamine D

Dat is inderdaad zo bij vitamine A, maar vitamine D wordt volgens mij niet zo effectief opgeslagen in het lichaam en daardoor wordt het ook sneller afgebroken. Wel zou een hele hoge dosis je balans van calcium in de war kunnen gooien, zoals Martijn ook al aangaf.

MvG Ron

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: vitamine D

sorry, alle vet oplosbare vitamines kunnen een overdosis geven. alleen idd is die van vit D het snelste weg en minste schadelijk.

water oplosbare vitamines kunnen idd bijna geen overdosis geven wanneer de nieren goed functioneren.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Re: vitamine D

In de litteratuur vindt ik geen enkel case report waarin een fatale afloop wordt beschreven. Wel enkele gevallen van zeer hoge dosissen waarbij als erstigste symtomen sterke darmkrampen en verstopping worden vermeld maar in geen geval werd gevolgschade geconstateerd.

Berichten: 162

Re: vitamine D

Hallo, ik ben paramedicus maar het zou nu wel wat aan de late kant zijn: een flinke lepel vloeibare paraffine laten innemen gedurende een paar dagen achter elkaar kan de overtollige vitamine D wegvangen en met de stoelgang doen verwijderen. Het idee is dat vitamine D (uit het rijtje ADEK) lipofiel is en paraffine (waarin de vitamine D oplost) niet door het lichaam wordt geresorbeerd uit de darmen en hierdoor onttrokken wordt. Echter: je moet hiermee zo snel mogelijk mee beginnen om een maximaal effect te krijgen.

Wees echter voorzichtig ermee omdat paraffine een laxeermiddel is en het eigenlijk na een paar dagen niet zo effectief is omdat het grootste gedeelte al verdeeld is in het lichaam(svet).

Voor een kind kan een zeer hoge dosis vitamine D op den duur (vanwege groei van botten) soms rare vergroeiingen geven, dus het is niet zonder gevaar.

Re: vitamine D

Voor een kind kan een zeer hoge dosis vitamine D op den duur (vanwege groei van botten) soms rare vergroeiingen geven, dus het is niet zonder gevaar.
Dit geldt voor een langdurige te hoge dosering, niet voor een eenmalige acute intoxicatie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: vitamine D

ehh apotheker

is parafine niet volledig gehard vet?

en als je daar een eetlepel van naar binnen gooi je letterlijk de hals dicht gooit met gestold vet?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 292

Re: vitamine D

Vit D intoxicatie kan lieden tot hyperparathyroïdie wat dus een verhoogde werking is van de schildklier.

Vit D zorgt ervoor dat er meer Calcium geresorbeerd wordt door de darm waardoor het Calcium metabolisme bij een tekort of overdosis verstoordt wordt.

Er kan dus degenlijk wel teveel aan vitaminen ingenomen worden

Reageer