[scheikunde] chloridebepaling volgens volhard

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 211

[scheikunde] chloridebepaling volgens volhard

Werkwijze praktijk:

- pipeteer 25 ml van de verdunde stamoplossing keukenzout in een erlenmeyer en voeg 5 ml salpeterzuur 6M toe.

- voeg een gekende hoeveelheid zilvernitraatopl 0,1000 M toe en zorg dat er 2 ml overmaat is

- filtreer het AgCl neerslag af en vang het filtraat kwantitatief op in een zuivere erlenmeyer

- spoel de oorspronkelijke erlenmeyer na met 1M salpeterzuuropl en breng over op de filter

- was het neerslag met kleine porties van 1M salperterzuuropl. Laat elk je protie volledig doorlopen alvorens de volgende portie toe te voegen, maar laat niet uitdrogen

- voeg 2 ml ferri-aluin per 50 ml bij het EP en titreer met de gestelde KSCN-opl

Metingen:

Volume verdunde stamoplossing gepipetteerd = 25,00 ml

Volume toegevoegde salpeterzuur (6M) = 5 ml

Volume gestelde zilvernitraat oplossing (0,1000 M) getitreerd = 11,75 ml

Concentratie gestelde zilvernitraat oplossing = 0,1 M

Volume toegevoegde ferri-aluin oplossing (indicator) = 2 ml

Volume gestelde kaliumthiocyanaat oplossing getitreerd (terugtitratie) = 13,72 ml

Concentratie gestelde kaliumthiocyanaat = 0,1 M

Gevraagd:

Chloridegehalte (%) in keukenzout?

Oplossing:

Ag+ + Cl- > AgCl

Ag+ + SCN > AgSCN

Fe 3+ + SCN > AgSCN

aantal mol AgNO3 = CAgNO3 * VSUP]AgNO3[/SUP] = 0,1 M * 0,01175 L = 0,0001175 mol

aantal mol KSCN = CKSCN* VKSCN= 0,1 mol * 0,01372 = 0,00137 mol

aantal mol KSCN - aantal mol AgNO3 = 0,000195 mol

0,000195 mol * VF* MMCl- = 0,0691 g

0,0691 g / 23,2 g = 0,000728 * 100 = 0,072 %

moet je in massaprocent uitrekenen of in massa-volumeprocent? Ook kom ik mijn uiteindelijke resultaat niet uit. Ik weet niet waar mijn fout zit.

Kan iemand mij helpen???

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] chloridebepaling volgens volhard

Volume gestelde kaliumthiocyanaat oplossing getitreerd (terugtitratie) = 13,72 ml

aantal mol KSCN = CKSCN* VKSCN= 0,1 mol * 0,01372 = 0,00137 mol
Ik vraag me af welke oplossing je met de KSCN hebt getitreerd. Dit was toch niet toevallig de zilvernitraat-oplossing?

Met deze KSCN-oplossing bepaal je het restant zilver nadat je met het zilver zilverchloride hebt neergeslagen. Maar het aantal ml KSCN-oplossing is veel te hoog.... Vandaar dat het volgende niet goed gaat:
aantal mol KSCN - aantal mol AgNO3 = 0,000195 mol
Je moet het aantal mol KSCN aftrekken van het aantal mol AgNO3. Niet andersom, zoals jij doet. Eigenlijk kom je dus negatief uit...

Er is ergens iets niet goed gegaan.

En nog een gegeven dat me verwart:
Volume gestelde zilvernitraat oplossing (0,1000 M) getitreerd = 11,75 ml
Waarom heb je 11,75 ml toegevoegd, en niet een mooi rond pipetteerbaar volume, zoals 15 ml? Heb je inderdaad 11,75 ml AgNO3 toegevoegd aan je verdunde keukenzoutoplossing?

Berichten: 26

Re: [scheikunde] chloridebepaling volgens volhard

het topic is alweer wat ouder maar ik had hier nog 1 vraag over.

het voorschrift klopt geloof ik helemaal.

en als je na de neerslag van AgCl filtreert moet je deze neem ik aan warm filtreren.

maar moet deze nagespoelt worden met HNO3 op kamertemperatuur of warm HNO3?

Berichten: 306

Re: [scheikunde] chloridebepaling volgens volhard

Dat moet met warm HNO3, anders krijg je alsnog neerslagvorming

Berichten: 26

Re: [scheikunde] chloridebepaling volgens volhard

ok bedankt voor de hulp

Reageer