Springen naar inhoud

[scheikunde] Oplosbaarheid AgCN in buffer

• Log in om te kunnen reageren

sensey

sensey

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 december 2007 - 22:10

Bij de volgende oefening zit ik vast. Ik zal eerst de opgave posten, vervolgens zal ik zeggen wat ik al had en waar mijn probleem zit. Hopelijk kunnen jullie me eruit helpen.

Opgave

Hoeveel gram AgCN kan men oplossen in 1.0L van een bufferoplossing met pH=3.0? (de buffer bevat geen CN-)

Gegevens:
Ks.AgCN=1.2x10-16
KHCN=4.8x10-10

Wat ik had:

AgCN lost slecht op in water. Maar wanneer opgelost in een zure oplossing reageren er CN--ionen met aanwezige H3O+-ionen tot HCN.

Wat ik wel weet is dat alvast een vergelijking kan opgesteld worden voor de zuur-base reactie. Hier krijg je: KHCN=[CN-]x[H3O+]/[HCN]

De evenwichtsconcentratie van H3O+ blijft, omdat het een buffer is, gelijk aan 10-3M
De evenwichtsconcentratie van CN- kan volgens mij nog niet bepaald worden en schrijf ik dus als onbekende.

Vervolgens stel ik de vergelijking op voor de oplosbaarheid van AgCN:

Ks=[Ag+]x[CN-] waar [CN-] dezelfde waarde bedraagt als die bij het zuur-base evenwicht, namelijk de (voorlopig nog) onbekende concentratie van CN-bij evenwicht.

Nu kom ik op een probleem: ik krijg 2 vergelijkingen en 3 onbekenden, namelijk [CN-], [HCN], [Ag+]. Ik vind geen manier hoe je één van deze onbekenden zou kunnen schrijven als afhankelijk van een andere. Of misschien pak ik het probleem verkeerd aan.

Misschien kan je zeggen dat: [CN-]=[Ag+]-2[HCN]. Het is het beste wat ik voorlopig kan bedenken, maar of het nu juist is weet ik niet.

Alvast bedankt voor jullie hulp

Jorn

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 december 2007 - 16:30

Hoeveel gram AgCN kan men oplossen in 1.0L van een bufferoplossing met pH=3.0? (de buffer bevat geen CN-)

Ik ga er vanuit dat dit ook betekent dat er geen HCN in de bufferoplossing aanwezig is. Lijkt mij toch wel gelden.

In dat geval kun je stellen dat [Ag+] = [HCN] + [CN-]
maar niet dat:

Misschien kan je zeggen dat: [CN-]=[Ag+]-2[HCN].

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures