Springen naar inhoud

electronen configuraties

• Log in om te kunnen reageren

farmaseut

farmaseut

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 december 2007 - 23:15

Beste,

Je kan de electornen configuratie van elementen schrijven door gebruik te maken van hokjes die je eerst half vult en dan volledig. zo is bijvoorbeeld het 1s hokje van H half gevult.

hoe stel je de electronen configuratie van bijvoorbeeld een molecule als NO2 op?
Ik zou beginnen met de electronen configuratie van alle elementen apart op te schrijven maar hoe ga je dan verder?

Veranderd door farmaseut, 20 december 2007 - 23:17

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 21 december 2007 - 08:15

Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt.
Bij je eerste voorbeeld (H) gaat het over atomaire elektronenconfiguraties. Bij NO2 (let op subscript) heb je natuurlijk ook wel atomaire banen, maar omdat het een molecuul is vindt er een soort menging plaats.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

farmaseut

farmaseut

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 december 2007 - 16:12

ja dat bedoelde ik. ik zou beginnen met de atomaire electronen configuraties op te schrijven van de afzonderlijke elementen, maar dan zit ik vast. ik weet dat er dan waarschijnlijk hybridisaties optreden en hoe ze gemengd worden zou ik graag willen weten. moet ik enkel rekening houden dan met de vrije electronen of ook met de electronen paren? hoe zou u de electronen configuratie voor deze molecule dan opstellen?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 december 2007 - 18:38

NO2 wordt een beetje een probleem. Daar kun je geen uniforme verbinding voor tekenen. Je kunt namelijk geen ongeladen molecuul tekenen als je de dubbele bindingen vastlegt. In ionvorm kan dit echter wel, en ook als onderdeel van een groter organisch molecuul:

Ionvorm: O=N-O-.

Als onderdeel: R-(N+=O)-O-

Omdat zelfs in die vormen beide zuurstoffen gelijk zijn, kun je ook daar al niet spreken dat de dubbele binding tussen een van de 2 zuurstoffen en de stikstof of de lading maar op een enkele O ligt. In de praktijk zal deze namelijk over beide zuurstofmoleculen uitgesmeerd zijn.

Veranderd door FsWd, 21 december 2007 - 18:39

farmaseut

farmaseut

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 december 2007 - 23:27

en een andere molecule dan? een eenvoudigere? het is maar om een idee te krijgen van hoe ik electronen configuraties van moleculen moet opbouwen. daar zit mijn probleem. ik had gewoon NO[2] genomen als voorbeeld van een molecule omdat ik dacht dat dit een redelijk simpele was. Think again dus ;)

CCl4 hoe zou je het daar voor doen.

Veranderd door farmaseut, 21 december 2007 - 23:45

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 december 2007 - 00:35

Zelfde als methaan, met 3 vrije elektronenparen op elke Cl

Cl
    |
Cl-C-Cl
    |
    Cl

farmaseut

farmaseut

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 december 2007 - 12:18

ja dat snap ik. maar als je dat dan echt moet gaan uitschrijven gebruik makend van de 1s 2px 2py 2pz toestanden en mogelijke hybridisaties enz

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 december 2007 - 12:40

Mja elke binding in tetrachloormethaan is hetzelfde, hoe zou de C gehybridiseerd zijn?

farmaseut

farmaseut

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 december 2007 - 13:11

ja ok feit maar ik bedoel maar voor C is de electronen configuratie 1s22s22p2
voor Cl is deze (Ne) 3s23p5 hoe zou je dit dan op dezelfde manier uitschrijven voor CCl4

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 december 2007 - 16:24

De elektronenconfiguraties die je noemt zijn atomaire configuraties. Moleculaire configuraties kun je niet zo beschrijven. Je kunt de hybridisatie uitschrijven volgens de VESPR theorie. Voor een link zie http://nl.wikipedia....i/VSEPR-theorie

De VESPR theorie is te beperkt en mensen gebruiken nu de moleculaire orbitalen theorie. http://nl.wikipedia....orbitaaltheorie

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures