Springen naar inhoud

functie tetra bij synthese polystyreen

• Log in om te kunnen reageren

Francisco

Francisco

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 december 2007 - 23:36

Ik heb polystyreen gemaakt via emulsiepolymerisatie. Bij het reactie mengsel moest tetra worden gedaan als blocker.
Wie kan me vertellen welke reacties tussen tetra en de polystyreen optreden :)

Veranderd door Francisco, 24 december 2007 - 21:44

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 december 2007 - 11:16

Tetrachloormethaan functioneert als een 'chain transfer reagent'. Dat wil zeggen dat het een polymeer termineert en dat er tegelijkertijd een nieuwe keten wordt gestart.

Geplaatste afbeelding

Door dit proces krijg je dus kortere polymeren (een kleiner gemiddeld molgewicht). Ik vind de term 'blocker' wat ongelukkig gekozen omdat dit impliceert dat de polymerisatie volledig stopt. Ik zou het daarom toch een chain transfer reagent noemen. Maar goed, dat is terminologie.

Francisco

Francisco

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 december 2007 - 18:13

Tetrachloormethaan functioneert als een 'chain transfer reagent'. Dat wil zeggen dat het een polymeer termineert en dat er tegelijkertijd een nieuwe keten wordt gestart.

Geplaatste afbeelding

Door dit proces krijg je dus kortere polymeren (een kleiner gemiddeld molgewicht). Ik vind de term 'blocker' wat ongelukkig gekozen omdat dit impliceert dat de polymerisatie volledig stopt. Ik zou het daarom toch een chain transfer reagent noemen. Maar goed, dat is terminologie.

Bedankt.

Heb ik nog een vraag over dit onderwerp.
Het schijnt dat luchtzuutstof een nadelige invloed heeft op het verloop van de polymerisatie.

Wat is deze invloed

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 december 2007 - 19:15

Ik denk (weet bijna zeker eigenlijk) dat zuurstof hetzelfde effect heeft als de tetra.

jorgensw

jorgensw

• >100 berichten
  • 147 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 december 2007 - 16:39

Zuurstof kan inderdaad ook radicaalreacties ondergaan.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures