functie tetra bij synthese polystyreen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

functie tetra bij synthese polystyreen

Ik heb polystyreen gemaakt via emulsiepolymerisatie. Bij het reactie mengsel moest tetra worden gedaan als blocker.

Wie kan me vertellen welke reacties tussen tetra en de polystyreen optreden :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: functie tetra bij synthese polystyreen

Tetrachloormethaan functioneert als een 'chain transfer reagent'. Dat wil zeggen dat het een polymeer termineert en dat er tegelijkertijd een nieuwe keten wordt gestart.

Afbeelding

Door dit proces krijg je dus kortere polymeren (een kleiner gemiddeld molgewicht). Ik vind de term 'blocker' wat ongelukkig gekozen omdat dit impliceert dat de polymerisatie volledig stopt. Ik zou het daarom toch een chain transfer reagent noemen. Maar goed, dat is terminologie.

Berichten: 11

Re: functie tetra bij synthese polystyreen

DrQuico schreef: Tetrachloormethaan functioneert als een 'chain transfer reagent'. Dat wil zeggen dat het een polymeer termineert en dat er tegelijkertijd een nieuwe keten wordt gestart.

Afbeelding

Door dit proces krijg je dus kortere polymeren (een kleiner gemiddeld molgewicht). Ik vind de term 'blocker' wat ongelukkig gekozen omdat dit impliceert dat de polymerisatie volledig stopt. Ik zou het daarom toch een chain transfer reagent noemen. Maar goed, dat is terminologie.
Bedankt.

Heb ik nog een vraag over dit onderwerp.

Het schijnt dat luchtzuutstof een nadelige invloed heeft op het verloop van de polymerisatie.

Wat is deze invloed

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: functie tetra bij synthese polystyreen

Ik denk (weet bijna zeker eigenlijk) dat zuurstof hetzelfde effect heeft als de tetra.

Berichten: 147

Re: functie tetra bij synthese polystyreen

Zuurstof kan inderdaad ook radicaalreacties ondergaan.

Reageer