[scheikunde] Water

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] Water

1e vraag was Hoeveel liter waterdamp bij verbranding van 100liter ammoniak (250° en 1000mbar)

NH 3 (g) + O2 (g) -> NO (g) + H2O (g)

Als ik alle reactiecoefficienten gevonden heb ik hieruit berekent dat het volume H2O gas gelijk is aan 150L.

Mijn vraag is nu, hoe kan ik te weten komen hoeveel liter water hier mee overeenkomt?

Re: [scheikunde] Water

Een mol gas heeft bij standaarddruk en temperatuur een volume van 22,4 L/mol

Berichten: 552

Re: [scheikunde] Water

Hoeveel liter vloeibaar water bedoel je?

Simpel: als je het aantal mol berekent hebt via ideale gas vgl, heb je je massa water via de MM, en als je de dichtheid hebt van water(l), heb je je volume.

De vraag is: heeft dit nut jouw vraag, vloeibaar water zul je onder die omstandigheden niet aantreffen.

Berichten: 44

Re: [scheikunde] Water

Je moet eerst weten hoeveel mol ammoniak er is om te reageren.

Dat kan je bekenen met de volgende formule:

p * V = n * R * T

Daarin is:

p: de druk in Pa

V: het volume in m3

n: het aantal mol gas

R: de gasconstante (8,3145 J/molK)

T: de temperatuur in Kelvin

Als je dan weet hoeveel mol ammoniak er kan reageren, kan je door middel van de coëfficienten berekenen hoeveel mol water er ontstaat.

Vervolgens pas je dezelfde formule toe om te berekenen hoeveel m3 waterdamp dat is. Dan doe je dat maal 1000 en je weet hoeveel liter dat is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Water

een ander redelijk betrouwbare schatting bij 1000 mB is dat 1 liter water 1,5 m3 waterdamp geeft
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Water

ProperEducation: Je 150 liter is goed. Waarom wil je nu weten "hoeveel water" dit is, dat heb je toch net uitgerekend? Volgens mij is "liter waterdamp" hetzelfde als "volume H2O gas".

Lotte2: dat is toch precies wat de vraagsteller deed, alleen dan handiger? Er komt voor elke mol ammoniak 1,5 mol waterdamp vrij. Als de omstandigheden gelijk blijven wordt dus bij verbranding van 100 liter ammoniak 150 liter waterdamp gevormd. Klaar.

ArcherBarry: Alleen bij één bepaalde temperatuur. Welke?

Berichten: 552

Re: [scheikunde] Water

rwwh schreef: ProperEducation: Je 150 liter is goed. Waarom wil je nu weten "hoeveel water" dit is, dat heb je toch net uitgerekend? Volgens mij is "liter waterdamp" hetzelfde als "volume H2O gas".

Lotte2: dat is toch precies wat de vraagsteller deed, alleen dan handiger? Er komt voor elke mol ammoniak 1,5 mol waterdamp vrij. Als de omstandigheden gelijk blijven wordt dus bij verbranding van 100 liter ammoniak 150 liter waterdamp gevormd. Klaar.

ArcherBarry: Alleen bij één bepaalde temperatuur. Welke?
Dan ga je er vanuit dat de gassen zich ideaal gedragen, als je zegt dat de molaire volumes van ammoniak en waterdamp gelijk zijn. Waarschijnlijk zal dit ook zo wezen aangezien het proces plaatsneemt bij relatief lage druk

Reageer