Dubbelbreking

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 552

Dubbelbreking

wanneer wit licht door een dubbel brekende stof wordt gestuurd, zijn er enkele golflengtes die sterk beïnvloed worden bij doorgang doorheen het materiaal, waardoor er een restkleur verschijnt. Ik snap evenwel niet goed vanwaar die beïnvloeding? Moet ik dit situeren in het faseverschil dat optreedt? Waardoor dus enkele golflengtes uit fase zijn na doorgang doorheen de kunststof en andere minder?

Er wordt van deze eigenschap gebruik gemaakt bij de studie van de inwendige spanningen in kunststoffen. Verschillende inwendige spanningen resulteren in verschillende optische anisotropiën waardoor verschillende restkleur ontstaat.

Re: Dubbelbreking

Bij een dubbelbrekende stof onstaan volgens mij geen "restkleuren" en voor spanningen in kunststof hebben we het over polarisatie van het licht waardoor de kleuren onstaan of mis ik iets?

Berichten: 552

Re: Dubbelbreking

Wel, het fenomeen staat nogal slecht uitgelegd in mijn cursus en ik krijg er kop noch staart aan. Het wordt uitgelegd als volgt:

Wanneer optisch anisotrope materialen (of optisch isotrope onderworpen aan een mechanische belasting) bestraald worden vertoont het materiaal twee brekingsindexen voor de invallende straal (afhankelijk van de invalsrichting). Hierdoor wordt de invallende straal in twee gesplitst en de twee verschillend gebroken stralen blijken gepolariseerd te zijn waarvan de polarisatierichtingen loodrecht op elkaar staan.

Omwille van het snelheidsverschil (brekingsindex) zullen de twee stralen een faseverschil vertonen na doorgang doorheen het materiaal.

Wanneer gepolariseerd, wit licht wordt gebruikt zullen bepaalde golflengtes gering worden beïnvloed en door de analysator worden geabsorbeerd (het materiaal bevindt zich tussen twee gekruiste polarisatoren dus), andere golflengtes worden sterk beïnvloed en worden wel doorgelaten door de analysator waardoor een restkleur verschijnt.

Re: Dubbelbreking

Ik zal een uitleg proberen want het is een lastige materie.

Eerst het begrip optische anistropie.

Hiervoor gebruik ik het voorbeeld van een mechanische anisotropie dwz matriaal reageert verschillend afhankelijk in welke richting er een kracht op wordt uitgeoefend. denk maar aan een blok hout als je met de nerf mee met een bijl eropslaat dan splijt het met weinig moeite terwijl als je haaks op de nerf slaat je veel meer kracht uit moet oefenen om er door heen te komen.

Bij optische anisotropie wordt licht in twee verschillende richtingen gebroken waarbij twee haaks op elkaar gepolariseerde lichtstralen onstaan.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbelbreking.

Voor verder uitleg heb ik een link met uitleg over polarisatiemicroscopie

http://www.olympusmicro.com/primer/techniq...rizedintro.html

Berichten: 552

Re: Dubbelbreking

ok, bedankt

Reageer