Toestel van Kipp

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 139

Toestel van Kipp

Hallo,

Ik geef af en toe bijles scheikunde, nu was ik van de week bezig met het bahandelen een toetsvraag over het toestel van kipp.

CO2 productie dmv CaCO3 en HCl.

bij die vraag stond ook een tekeningetje van het toestel.

Ik ken het principe, maar nu werd mij de vraag gesteld waarom het waterslot boven op het toestel staat. en ik geen enkele zinnige reden verzinnen, alhoewel die er vast zal zijn.

GRTZ

Luuk

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Toestel van Kipp

De werking van het toestel van Kipp staat hier beschreven.

In het bovenste reservoir zit zoutzuur. Het waterslot dient ervoor om te verhinderen dat zuurdamp uit het toestel ontsnapt en in de lucht terecht komt. Een andere reden kan ik niet verzinnen.

Edit: het waterslot lijkt dus facultatief voor de werking. Het is alleen bescherming tegen zuurdampen.

Berichten: 139

Re: Toestel van Kipp

bedankt voor je reactie,

zou dit de enige reden zijn, je maakt immers gebruik van ca. 2M zoutzuur

en dat dampt niet echt hard, en zowel dan wordt de druk in de bovenste kamer snel groot genoeg om het water te passeren.

een tweede punt is dat wanneer de kraan open is de druk in de bovenste kamer snel laag word, wordt dan niet gewoon het waterslot leeg gezogen???

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Toestel van Kipp

een tweede punt is dat wanneer de kraan open is de druk in de bovenste kamer snel laag word, wordt dan niet gewoon het waterslot leeg gezogen???
Ik gebruik dit zelfde type watersloten op gistingsflessen waarin most staat te gisten. Ik weet uit ervaring dat je heel hard moet blazen om al het water er uit te blazen, beide kanten op. De twee bolletjes in de verticale armpjes vertragen de waterstroom dermate dat het gas, dat er langs moet, makkelijk kan ontsnappen zonder het water mee te nemen. Je moet het waterslot natuurlijk niet te vol doen; het waterniveau moet niet IN de bolletjes komen te staan.
zou dit de enige reden zijn, je maakt immers gebruik van ca. 2M zoutzuur

en dat dampt niet echt hard, en zowel dan wordt de druk in de bovenste kamer snel groot genoeg om het water te passeren.
Het is de enige reden die ik kan verzinnen. Misschien dat iemand anders nog iets weet?

Reageer