Springen naar inhoud

korte vraag over fosfolipiden

• Log in om te kunnen reageren

smee

smee

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 januari 2008 - 16:53

kwam kort geleden een artikel tegen over fosfolipiden. Hierin stond de rol beschreven van deze macromoleculen en werdt er ingegaan op de hydrofobe en hydrofiele delen van deze moleculen.
Toch bleef mij iets onduidelijk en dat was een getailleerde beschrijving wat, in deze moleculen, de hydrofiele en hydrofobe eigenschap veroorzaakt in deze moleculen.
Ik dacht eerder dat de fosforbinding in de kop verantwoordelijk was voor de hydrofiele eigenschap maar na uitleg werdt het me eigenlijk nog waziger dan voorheen. (leeraar dwaalde nogal af).

Hoop dat iemand me een simpel antwoord kan geven

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 januari 2008 - 17:50

Ja de lipid (vet) is apolair. Een fosfaat groep is inderdaad polair.

Don Carbazone

Don Carbazone

• >250 berichten
  • 552 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 januari 2008 - 21:29

Ik zou fosfolipiden wel geen macromoleculen noemen.

Pink Panther

Pink Panther

• >250 berichten
  • 516 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 januari 2008 - 23:18

Ik zou fosfolipiden wel geen macromoleculen noemen.

Waarom niet? ze kunnen behoorlijk groot worden... HEt hangt misschien af van wat je als 'macro' beschouwt.

Nou, het hydrofiele deel wordt inderdaad, zoals al gezegd, verzorgd door de fosfaatgroep, waarop in de meeste gevallen zelfs nog een andere hydrofiele groep gebonden is (hier heb je echt verschillende mogelijkheden, die met een alcoholische groep binden aan de fosfaatgroep, zoals serine, choline, glycerol, inositol ...)
het hydrofobe gedeelte bestaat in het algemeen uit lange lineaire, eventueel vertakte koolwaterstofstaarten.

Don Carbazone

Don Carbazone

• >250 berichten
  • 552 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2008 - 09:52

Bij het woord macromoleculen denk ik aan polymeren en dan zit je toch snel aan een molgewicht van 10.000, maar zoals je zegt, de grens is subjectief.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures