labjas wassen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 660

labjas wassen

hey tijdje geleden maar ik dacht laat ik weer eens langskomen.

ben inmiddels biotechnologie/biochemie gaan studeren en nu zit ik met een vraag. ik heb gezocht maar ik zie dat hij nog niet gesteld is (wat ik wel verwacht had)

mag ik mijn labjas zomaar wassen ? zo ja ... hoe ?

mvg kevin

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: labjas wassen

Als ik het vroeger zelf deed, dan spoelde ik hem voor de zekerheid eerst uit met water in de gootsteen. Daarna gescheiden wassen op 60 °C.

Berichten: 139

Re: labjas wassen

emmertje met warm water en BIOTEX, doet het prima,

na wassen wel grote kans dat er gaten in vallen

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: labjas wassen

Dat ligt er maar aan of je ooit met zuur hebt gemorst LvS :D

Berichten: 516

Re: labjas wassen

Uit ervaring kan ik je sterk afraden om die sterke vlekkenverwijderaars te gebruiken... Zoals daar zijn Oxy-action en dergelijken. Die werken met sterke oxiderende stoffen en die vreten je metalen knopjes kapot... Die roesten gewoon tot ze er af vallen... Nouja, mijn mama kon het ook niet weten ;)

Berichten: 66

Re: labjas wassen

zo weinig mogelijk wassen, hoe meer hij gewassen wordt, hoe meer gaten erin komen ( bij mij toch :p )

denk da je hem best eerst goed spoelt met water en daarna gewoon met was poeder wast als je hem perse wil wassen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: labjas wassen

ik heb een labjas die na elk practicum gewassen moest worden (dus ongeveer 1 keer per week) voor 5 schooljaren en die is nog helemaal gaaf en zonder gaten er in.

me jas werd meestal meegewassen met de witte 40 of 60 graden was.

oja er zitten ook geen zuuergaten in me jas doordat hij voor levensmiddelenpractica werd gebruikt.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 139

Re: labjas wassen

Dat ligt er maar aan of je ooit met zuur hebt gemorst LvS :D
Zuren dat valt nog wel mee, logen zijn een stuk aggressiever ook in lage concentratie 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: labjas wassen

Als ik bij ons op het lab kijk, dan zijn de jassen met de meeste en grootste gaten altijd bij de bepalingen van CZV, Kjeldahl stikstof en ook nog zware metalen. De oorzaak is het gebruik van zuur: gec. zwavelzuur bij CZV en Kjeldahl; gec. zoutzuur en salpeterzuur bij de metalen.

Na morsen van zuur op je jas geldt: zolang je hem niet wast, vallen er geen gaten. Pas na het wassen komt het gat ineens tevoorschijn.

Berichten: 552

Re: labjas wassen

Hoe komt dit eigenlijk? Valt dit te verklaren door de verdunning van het zuur op je jas die je verwezenlijkt bij het wassen? Aangezien de dissociatiegraad toeneemt bij dalende concentratie volgens verdunningswet van Ostwald? Of is er een andere verklaring?

Re: labjas wassen

Er zijn jassen van katoen en van kunststof die precies tegengesteld reageren op morsen met zuur en loog.

Vroeger hadden we katoenen jassen waar regelmatig gaten in vielen door zuren, ze werden vervangen door zuurbestendige kunststof jassen en het werkte, de gaten vielen toen in mijn spijkerbroeken.

Berichten: 25

Re: labjas wassen

Je labjas een dag in een emmer met water laten staan en dan appart wassen.

Reageer