[scheikunde] Redoxreactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] Redoxreactie

Men zegt : er zijn geen stomme vragen... Maar ja :

Na2S2O3 . 5H20 + KBrO3 + H2SO4 --> ?

en in ionvergelijking :

S2O3^2- + BrO3^- + H3O^+ --> ?

Ik heb deze reactie nodig om mijn oefening te kunnen oplossen wat simpeler is dan deze reactie :p

mvg

Artur

Berichten: 66

Re: [scheikunde] Redoxreactie

ik weet hetvolgende wel:

S2O3(2-) + 3 H2O + e(-) <=> 2 S + 6 OH(-)

BrO3(-) + 6 H(+) + 6e(-) <=> Br(-) + 3H2O

2H3o(+) + 2 e(-) <=> H2 + 2 H2O

dus ge hebt geen reductor in uw reactie dus ik betwijfel of het hiet om een redoxreactie gaat ( maar ik kan fout zijn ook he )

ik denk eerder dat ge u eind en beginproducten een beetje fout hebt opgeschreven want als er reacties in de andere richting verlopen kan het wel

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>DrQuico: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Redoxreactie

In mijn opgave staat natriumthiosulfaat stellen op kaliumbromaat, dus het moet gaan! o_O

Berichten: 44

Re: [scheikunde] Redoxreactie

Dit is je reductor (denk ik):

2 S2O32- --> S4O62- + 2 e-

Berichten: 66

Re: [scheikunde] Redoxreactie

ja dat kan wel eens kloppen, maar das wel maar een zwakke

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Redoxreactie

Toch stevig genoeg om iets als bromaat te reduceren denk ik.

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Redoxreactie

Bromaat zal thiosulfaat zeker oxideren, maar ik heb sterke twijfels over het 'zuiver' zijn van deze reactie.

Door milde oxidatoren wordt thiosulfaat geoxideerd tot tetrathionaat:

2S2O32- --> S4O62- + 2e

Sterke oxidatoren zullen het echter ook tot sulfaat kunnen oxideren, onder afsplitsing van zwavel. Dit gebeurt zeker als de pH vrij laag is:

S2O32- + H2O --> S + SO42- + 2H+ + 2e

Bij hele sterke oxidatoren (en daar reken ik bromaat ook bij), zal er zelfs nog verdere oxidatie plaats kunnen vinden. Dan wordt een groter deel tot sulfaat geoxideerd en er zal ook nog dithionaat ontstaan.

Ik verwacht dat als je dit experiment zou doen, dat je een troebele oplossing zou krijgen en een erg onnauwkeurige titratie, tenzij de pH heel goed in de hand wordt gehouden.

Thiosulfaat werkt alleen als 'zuivere' reductor, welke volledig zonder nevenreacties reageert, onder niet-zure omstandigheden bij gebruik van niet al te sterke oxidatoren, die ook niet coordinerend werken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Redoxreactie

Als ik me goed herinner is het stellen van thiosulfaat met bromaat wel degelijk mogelijk. Maar..., ging dat niet met een tussenstap met kaliumjodide?

Je voegt een overmaat KI toe aan het bromaat. Hierbij ontstaat jodium en bromide.

Deze oplossing titreer je dan met de thiosulfaat. Zetmeel als indicator.

Artur, staat er ergens niet dat je kaliumjodide moet toevoegen???

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Redoxreactie

Inderdaad, via jodide, maar dan kun je natuurlijk m.b.v. iedere oxidator stellen. Eerst laten reageren met overmaat jodide en dan het jood weer titreren met thiosulfaat, desnoods nadat de pH weer zo is aangepast dat de vloeistof niet te zuur is.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Redoxreactie

Ik weet wat jullie bedoel..terugkerende titratie ofzo, hé? Ik weet de naam niet meer...Bij mji staat alleen natriumthiosulfaat stellen op kaliumbromaat...

De reactievergelijking heb ik al :

6 S2O3^2- + BrO3 + H+ --> 3S4O7^2- + Br- + 3H2O

Maar nu over de titratie zelf...

Aantal mensen zegt dat het een moelijke en onnauwkeurige titratie is. Ik heb dat voor mijn GIP, dus ik zou graag weten of deze titratie echt zo erg is? Zou ik dan een andere stof moeten voorstellen aan mijn leerkracht ( KIO3 ? ).

Bedankt voor jullie aandacht :)

Reageer