zout gehalte bepalen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

zout gehalte bepalen

hallo,

ik ben op zoek naar een mannier om in bakkerijgrondstoffen het zout te bepalen.

zou dit kunnen door middel van een titratie set?

als het even zou kunnen zou ik dit met een makkelijk bedienbaar apparaat willen gaan doen.

hoop dat iemand me op weg kan helpen....

groetjes

Berichten: 552

Re: zout gehalte bepalen

Hangt af van uit welk type zout je monster zal bestaan:

NaCl bv kan je niet titrimetrisch bepalen, beide ionen hydrolyseren niet want zijn afkomstig van een sterk zuur (HCl) en een sterke base (NaOH)

Berichten: 552

Re: zout gehalte bepalen

Don Carbazone schreef: Hangt af van uit welk type zout je monster zal bestaan:

NaCl bv kan je niet titrimetrisch bepalen, beide ionen hydrolyseren niet want zijn afkomstig van een sterk zuur (HCl) en een sterke base (NaOH)
Dat kan je dan wel bepalen door een andere methode: toedienen van AgNO3 en neerslagvorming van AgCl analyseren

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: zout gehalte bepalen

Don Carbazone schreef:
Don Carbazone schreef: Hangt af van uit welk type zout je monster zal bestaan:

NaCl bv kan je niet titrimetrisch bepalen, beide ionen hydrolyseren niet want zijn afkomstig van een sterk zuur (HCl) en een sterke base (NaOH)
Dat kan je dan wel bepalen door een andere methode: toedienen van AgNO3 en neerslagvorming van AgCl analyseren
heb je dan geen storingsfactor van eventuele eiwitten met chloorionen er in?

lijkt mij wezenlijk als je bijvoorbeeld (gechloreerd) bloem of starch wilt analyseren.

ja ik weet dat gechloreerd bloem niet is toegestaan in de eu of us maar de ausies gebruiken het nog wel.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 3

Re: zout gehalte bepalen

Don Carbazone schreef:
Don Carbazone schreef: Hangt af van uit welk type zout je monster zal bestaan:

NaCl bv kan je niet titrimetrisch bepalen, beide ionen hydrolyseren niet want zijn afkomstig van een sterk zuur (HCl) en een sterke base (NaOH)
Dat kan je dan wel bepalen door een andere methode: toedienen van AgNO3 en neerslagvorming van AgCl analyseren
zou je me hier wat meer over willen vertellen?

het gaat inderdaad om nacl, weet je misschien ook waar ik dit soort materiaal kan aanschaffen?

Re: zout gehalte bepalen

Kun je aangeven waarom je zout wilt bepalen? Is het misschien zo dat je het natrium- en chloorgehalte wilt weten voor de declaratie?

Zout bepalen is een te breed begrip voor chemici om daar een eenduidig antwoord op te geven.

Berichten: 3

Re: zout gehalte bepalen

Gerard schreef: Kun je aangeven waarom je zout wilt bepalen? Is het misschien zo dat je het natrium- en chloorgehalte wilt weten voor de declaratie?

Zout bepalen is een te breed begrip voor chemici om daar een eenduidig antwoord op te geven.
inderdaad is voor declaratie van natrium en chloor

en om te kijken of er eventueel een ontmenging plaats vind tijdens prodcutie

Re: zout gehalte bepalen

Ik denk dat een oplossing gebaseerd op ionselectieve elektrodes mogelijk werkzaam is. Ik zou hiervoor kontakt opnemen met een leverancier om eens te kijken of deze een kant en klare applicatie hebben hiervoor.

Bv de firma Applicon

http://www.applikonlab.nl/

Nog 2 leveranciers toegevoegd

Wilten Nederland B.V

http://www.wilten.nl/

METTLER TOLEDO

http://nl.mt.com/home

Berichten: 19

Re: zout gehalte bepalen

Als je een kwantitatieve analyse wilt doen zijn er verschillende methoden om chloride te bepalen: bijvoorbeeld volgens Volhard (Overmaat AgNO3 terugtitreren met KSCN met Fe3+ als indicator, salpeterzuur milieu) of Fajans. Het is de vraag of je matrix de bepaling niet versjteerd, maar uit ervaring weet ik dat vooral Volhard nogal robuust is, Fajans kan ik me niet herinneren.

Anders moet je je monster eerst verassen (niet te heet, anders verlies je Cl), waarna je het opneemt in water en dan pas het Cl bepaalt. Dit kun je kombineren met een gewichtsmeting.

Je kunt ook gaan voor een totaal zoutgehalte door het asgehalte te bepalen, al dan niet na afroken met zwavelzuur. Alle zouten worden dan omgezet in sulfaat.

Semi-kwantitatief kun je met een ionselectieve electrode bijvoorbeeld Na meten, maar dan meet je alle Na-zouten.

Totaal oplosbaar zout is ook nog te meten met een geleidbaarheidsmeting. Eventueel nog te ijken met een ijklijntje van NaCl-oplossingen.

Wil je Na bepalen, dan kun je nog gaan voor bijvoorbaald een vlamfotometrische bepaling. Ook hierbij kan je matrix storen.

Berichten: 19

Re: zout gehalte bepalen

O ja, het naslagwerk voor dit soort vragen is natuurlijk een Farmacopee, daarin vindt je de standaardanalyses vaak wel in vermeld.

Reageer