Springen naar inhoud

[scheikunde] verdelingscurve voor een diprotisch zuur

• Log in om te kunnen reageren

shide

shide

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2008 - 14:18

Weet iemand misschien het antwoord op deze vraag?

Teken de verdelingscurve voor een diprotisch zuur met pka1=10*-4 en
pka2 =10*-12 en leguit waarom je dit met NaOH en fenolftaleine-indicator als eenwaardig zuur titreert?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Don Carbazone

Don Carbazone

• >250 berichten
  • 552 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2008 - 14:33

verdelingscurve is het uitzetten van de verdelingsgraden (=fracties) van de verschillende speciës ifv de pH:

de fractie van een component bekom je als volgt: je deelt zijn evenwichtsconcentratie door je totale (=analytische concentratie). Zelfs voor meerbasische zuren kan je dit doen, zeker in jouw geval, waar de pKa's 8 eenheden verschillen (ik veronderstel dat je daar Ka waarden gegeven hebt in je vraag ipv pKa).

Enkele punten op deze grafiek kan je zelf afleiden: (evenwicht per evenwicht bekijken)

1) pH <<< pKa of H+ >>> Ka : het evenwicht ligt zeer sterk naar links, het zuur komt praktisch enkel voor als de geprotoneerde vorm, zijn verdelingsgraad is dus ongeveer 1, die van de gedissocieerde vorm is praktisch 0.

2) pH = pKa of H+ = Ka: de evenwichtsconcentraties zijn gelijk, er is evenveel aanwezig van zowel de geprotoneerde vorm als de gedissocieerde vorm.

3) pH >>> pKa of H+ <<< Ka: het evenwicht ligt zeer sterk naar rechts...(draai alles om in puntje 1) ).

Waarom titreren met NaOH als een éénwaardig zuur op FFT? Wel, aangezien de evenwichten sterk uiteenliggen (pKa's verschillen 8 eenheden) titreer je component per component, en aangezien de gedissocieerde component van je tweede evenwicht de geconjugeerde base is van een zwak zuur, zal deze zelf zwak basisch reageren. Een zwak zuur titreer je best met een sterke base vanwege de grote pH-sprong. De ligging van het EP bepaalt de indicatorkeuze

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 januari 2008 - 14:37

Weet iemand misschien het antwoord op deze vraag?

Teken de verdelingscurve voor een diprotisch zuur met pka1=10*-4 en
pka2 =10*-12 en leguit waarom je dit met NaOH en fenolftaleine-indicator als eenwaardig zuur titreert?

Zeker dat je daar niet gewoon Ka bedoelt in plaats van pKa?

shide

shide

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2008 - 15:14

ja, ik ben er zeker van.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 januari 2008 - 15:17

Nou met die waarden is het dan onmogelijk om die naar een zinnige pH om te zetten (op basis van 1 N aan sterk uur). Dit zijn namelijk zeer lage pHs.

Zouden het Ka's zijn, dan rolt daar (weer op basis van 1 N aan sterk zuur): pH1 = 4, pH2 = 12

Veranderd door FsWd, 03 januari 2008 - 15:18

shide

shide

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2008 - 15:44

ik heb voor de zekerheid een email verstuurd naar mijn prof om het inderdaad te vragen. Want ik dacht het ook.

shide

shide

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2008 - 15:45

Bedankt in ieder geval.

tek-zotic

tek-zotic

• >25 berichten
  • 66 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2008 - 09:45

H2A <=> HA- + H+ Ka1 = 10-4 (pKa1 = 4)
HA- <=> A2- + H+ Ka2 = 10-12 (pKa2 = 12)

curve ziet er zo ongeveer uit ( iets dat ik op google vond,niet op de getalletjes in de grafiek letten, de 2 curves langs de kant snijden elkaar ook niet bij onze waarden, maar zo heb je toch een gedacht hoe een soort curve het is )
Geplaatste afbeelding

pKa1 = 4 vertelt ons dat H2A zal reageren als een zwak zuur, dat het dus weinig dissocieert.
pKa2 = 12 vertelt ons dat HA- zal reageren als een zéér zwak zuur.
=> Er zal dus weinig HA- gevormd worden en hieruit nog minder A2-
=>HA- <=> A2- + H+ evenwicht zo ver naar links dat het verwaarloosd mag worden.
=> Je mag het zuur als eenwaardig beschouwen. Als een eenwardig zwak zuur.
=> Zwak zuur titreren met een sterke base: NaOH

EP bij pH = (pKa1 + pKa2)/2 = 8
Dus maximale [HA-] bij pH = 8

Fenoftaleïne heeft als omslagpunt een pH van 8 à 9. Ons omslagpunt ligt in dit bereik en daarom gebruiken we fft

Veranderd door tek-zotic, 05 januari 2008 - 09:58

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures